Saturday, 12 April 2014

via twitter


Sunday, 23 June 2013

=.=

Bismillah..

~Hati hiba mengenangkan dosa- dosa yang ku lakukan~

Tatkala ketika keluar rumah dengan tidak memakai stoking, mata terus menangis melihat lelaki seperti ayah dan abang/adik, (masih belum bersuami lagi.. hehe) terpaksa menanggung dosa kita sendiri disebabkan tidak menutup aurat ;( , kemudian, tekad masuk ke dalam rumah semula dan keluar dengan memakai stoking di kaki. Bayangkan jika sebuah keluarga tu semua ahli keluarga mereka tidak menutup aurat.. Allah. Moga Allah sentiasa memelihara hamba-hambanya daripada melakukan perkara sedemkian.

              Artikel di bawah ini bukanlah untuk memperkecilkan kaum wanita, sebaliknya memastikan kaum lelaki dan wanita turut sama memainkan peranan mereka sebagai seorang muslim.



4 JENIS LELAKI YANG DITARIK PEREMPUAN KE NERAKA 

Di akhirat, wanita akan menarik empat jenis lelaki
bersamanya ke dalam neraka. Artikel ini bukan untuk
memperkecilkan wanita tetapi sebaliknya supaya kaum
lelaki memainkan peranannya dengan hak dan saksama
berdasarkan Al-Quran dan As-Sunnah serta berwaspada
akan tanggungjawab yang dipikul..

1. Ayahnya
Apabila seseorang yg bergelar ayah tidak memperdulikan
anak-anak perempuannya di dunia. Dia tidak memberikan
segala keperluan agama seperti mengajar solat, mengaji dan
sebagainya. Dia membiarkan anak-anak perempuannya
tidak menutup aurat…..tidak cukup kalau dengan hanya
memberi kemewahan dunia sahaja maka dia akan ditarik
ke neraka oleh anaknya.

2. Suaminya
Apabila si suami tidak memperdulikan tindak tanduk isterinya.
Bergaul bebas di pejabat, memperhiaskan diri bukan untuk
suami tapi untuk pandangan kaum lelaki yang bukan muhrim
apabila suami mendiam diri walaupun dia seorang alim seperti
solat tidak bertangguh, puasa tidak tinggal maka dia akan turut
ditarik oleh isterinya ke neraka.

3. Abang-abangnya
Apabila ayahnya sudah tiada, tanggungjawab menjaga maruah
wanita jatuh ke bahu abang-abangnya…..jikalau mereka hanya
mementing keluarganya sahaja dan adik perempuannya dibiar
melencong dari ajaran ISLAM …tunggulah tarikan adiknya
ke neraka kelak.

4. Anak Lelakinya

Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal
kelakuan yang haram dari Islam, bila ibu membuat
kemungkaran pengumpat, mengata dan sebagainya,
maka anak itu akan disoal dan dipertanggungjawabkan
di akhirat kelak. Nantikan tarikan ibunya ke neraka.

Maka kita lihat betapa hebatnya tarikan wanita bukan sahaja
di dunia malah di akhirat pun tarikannya begitu hebat,
maka kaum lelaki yang bergelar ayah/suami/abang atau
anak harus memainkan peranan masing-masing.


*sumber : ammy

Friday, 29 March 2013

kuatnya iman sang pemuda

بسم الله الرحمن الرحيم


Kedengaran pancuran air di bilik mandi, tidak lama kemudian kelihatan seorang pemuda bersiap- siap menyahut panggilan azan subuh. Usai berpakaian dan berwuduk berjalanlah dia menuju rumah Allah s.w.t.


      Tiba- tiba dia terjatuh sehingga pakaiannya comot. Lantas dia bangkit dan kembali semula ke rumahnya. Selepas menukarkan baju dia berwuduk lagi, lalu meneruskan perjalanan ke masjid. Malang tidak berbau, dia kembali jatuh di tempat yang sama. Cepat- cepat dia bangkit dan kembali ke rumah demi menukar pakaian yang lain. Dia mengambil wuduk yang baru buat kali ketiga.

    Setengah perjalanan menuju, dia bertemu dengan seorang lelaki tua memegang lampu. Pemuda  itu menegur orang tua itu. Si tua itu memulakan bicaranya, " saya lihat kamu sudah dua kali terjatuh ketika menuju masjid dan kerana itu saya membawakan lampu supaya dapat menenrangi perjalanan kamu." Pemuda itu terkejut dan dengan segaris senyuman dia mengucapkan terima kasih atas keprihatinan si tua itu. Sampailah mereka berdua di masjid, pemuda itu mengajak si tua itu untuk bersolat bersamanya. Lelaki tua itu menolak, namun si pemuda itu mengajak lagi buat kali kedua, si tua tetap memberikan jawapan yang sama.

      Akhirnya, orang tua itu mengaku dia adalah syaitan yang direjam. Sungguh terkejut pemuda itu. Syaitan kemudian menjelaskan, "Aku melihat kamu berjalan ke masjid, aku lah yang membuat kamu terjatuh. Ketika kamu pulang ke rumah, membersihkan badan dan kembali ke masjid, tanpa kamu ketahui Allah s.w.t. telah memaafkan semua dosamu.

     "Tanpa berputus- asa aku membuatmu jatuh kedua kalinya, dan bahkan itu pun tidak membuatmu merubah fikiran untuk tinggal di rumah, kamu memutuskan untuk kembali ke masjid. Dan kerana itu Allah s.w.t. telah memaafkan dosa- dosa seluruh ahli keluargamu. Aku tidak meneruskan perbuatanku kerana khuatir Allah s.w.t akan memaafkan dosa- dosa seluruh penduduk kampungmu. Jadi kerana itulah aku perlu memastikan kamu sampai ke masjid dengan selamatnya, " ucap si iblis itu lagi.


*Gigihnya pemuda itu mengejar ganjaran pahala bersolat di masjid  walaupun terpaksa berulang kali.
sumber--> media cetakan, 29/3/2012,

Monday, 25 March 2013

alangkah baiknya jika..

بسم الله الرحمن الرحيم

Ada seorang lelaki sedang nazak. Dia mengungkapkan beberapa perkataan yang sukar difahami oleh orang lain. Katanya, "Alangkah baiknya kalau semua, alangkah baiknya kalau baru, alangkah baiknya kalau banyak." Shabat tidak memahami maksud kata-kata itu lantas bertanya kepada Rasulullah s.a.w., sabda Rasulullah :

Yang Pertama : Semasa sihatnya lelaki ini telah menyedekahkan separuh rotinya yang dimakan kepada pengemis yang datang ke rumahnya dengan ikhlas. Kerana separuh roti tiu, Allah tunjukkan kepadanya ganjaran yang bakal menunggu di syurga. Jadi dia berkata, " Alangkah baiknya kalau semua."

Yang Kedua : Lelaki ini berjalan di satu lorong dan bertemu dengan seorang orang tua yang kesejukan. Lantas dia memberikan bajunya yang tidak seberapa baru kepada orang tua itu dengan hati yang ikhas. Allah telah menjanjikan padanya ganjaran yang baik di syurga kerana sedekah itu. Kerana itulah dia berkata, "Alangkah baiknya kalau baru."

Yang Ketiga : Sabda Rasulullah, satu hari lelaki ini pergi masjid. Dalam perjalanannya, di hadapannya adalah seorang lelaki tua yang lambar pergerakannya. Lelaki ini tidak memintas sebaliknya memimpin tangan lelaki tua itu sehingga ke masjid dan mengajaknya bersolat. Malangnya lelaki tua itu seorang Yahudi. Lalu lelaki tua itu menghantar orang tua itu ke rumahnya. Satu tangan yang dipimpin kerana Allah, bakal mendapat ganjaran di syurga. Sebab itulah, lelaki ini berkata, "Alangkahnya baiknya jika banyak."



*Tidaklah akan berkurang harta yang diinfaq/ disedekahkan dengan ikhlas kerana Allah, melainkan Allah akan mengantikannya dengan berlipat kali ganda.

Friday, 15 February 2013

menangis sangat annoying ke?

Bismillah..

Ahlan wa sahlan semua. :).Alhamdulilah..segala pujian bagi Allah kerana masih memberi peluang kepada hamba yang hina ini bertatih di bumi yang fana. Tidah tergambar kehidupan di dunia ini tanpa-MU..SubhanaAllah.. :)may Allah bless evertyhing for us..Aamin.  
Act., da lame tak bersua muka dengan blog niy.. maybe malas nak menaip o maybe juga tengah bz, hehee.. aryni pun kembali menaip kerana ad sedikit masa tuk menaip.. klau x, memang mata niy kat tv je lah jwbnyer.. hehe. Erm back balik kat tajuk kat atas niy..
Menangis itu sangat annoying ke?Erm,, maybe bagi sesetengah orang mungkin YA, but not me.Bagi saya, menangis itu sifat seseorang dalam meluahkan isi hati dan rasa yang terpendam dalam kalbu gitu, hehehe.., 
 dan Tak semestinya menangis ini juz tuk manusia je.. tapi, yang paling penting dan terutama adalah untuk-NYA.. sebab, menangis juga salah satu sifat dan nikmat yang Allah beri kepada manusia..dan kita sebagai manusia..harus menghargai nikmat yang diberi-Nya, ;)

 Dan ini lah diri saya : >>


**Bila kita sedih, kita akan menangis untuk lebih tenang..
Bila kita marah, kita akan menangis untuk redakan rasa itu..
Bila kita terasa hati, kita menangis supaya kita tak buat dosa dengan mengumpat..
Bila kita rasa benci, kita menangis supaya kita benci dengan perbuatan kita sendiri..
Bila kita buat dosa. kita menangis kerana kita buat Allah murka..



* Pesanan Rasulullah s.a.w dalam menyampaikan kalam yang Esa:"Aku haramkan neraka kepada mata yang selalu menangis kerana takut kepada Allah"(Riwayat Ahmad dan Nasai).

Tuesday, 8 May 2012

Seandainya Al-Quran Bisa berbicara..



Holy Qur'an is my name
      Kitab suci Al-Quran adalah namaku
I am book in elegant prints
     Aku buku kitab yang dicetak dengan cantik
To know my name, here are some hints..
     Untuk tahu tentangku, di sini ada beberapa petunjuk..

Rich in cover and nicely bound
     Aku diberi sampul merah nan indah
I found in every muslim home
     Aku pasti ada di setiap rumah orang muslim
But, 
    Tapi,
In heart of muslims, I am rarely found
    Di dalam hati setiap muslim, aku jarang ditemui

High on a shelf, I am kept
     Aku diletakkan di atas rak yang tinggi
Forgotten there, I am left
     Dibiarkan disana, aku tertinggal dan dilupakan

Sometimes they put me on dirty places to dispel
     Terkadang aku diletakkan di tempat-tempat yang kotor
Ghost and Jinn as they said
     Katanya untuk mengusir hantu dan jin
And forgotten there, I am left too
     Dan di sana juga, aku dilupakan dan ditinggalkan

With respect I do get lots of kiss after reading
     Dengan penuh hormat, aku dicium setiap kali selesai membaca
But,     Tapi,
My main point is what they always miss
     Pelajaran dan petunjuk yang sama ada padaku selalu dilupakan
Right from wrong is my fame
     Memperingati kebenaran adalah kemahsyuranku
So, you must read me, learn me, and told everyone the content of me
     Maka, bacalah aku, pelajarilah aku, dan sampaikan isi yang ada padaku kepada semua orang
Because, 
     Kerana,
Holy Qur'an is my name
     Al-Quran karim adalah namaku

You might don't care about this,
     Kamu mungkin boleh tidak peduli pada hal ini
Send my jokes as many you want to
     Sila kirimkan sebanyak mana kelakar yang kamu mahu
But, in the name of Allaah, Qur'an is your testimony in the last day
     Tapi, Demi Allaah, Al-Quran adalah persaksian untukmu di akhirat.



*"if you find it useful, please feel forward to your near and dear ones"
"Jika peringatanku berguna, sebarkan kepada semua yang kamu mahu"*

Saturday, 5 May 2012

✦✦ Are you Making Dua' and Receiving No Answer?✦✦

Salam'alaik...

Some people make a great deal of du’aa’ but receive no answer



Question:

What is the reason for the delay in response to du’aa’? Some people make du’aa’ but they do not get any response; they ask for a long time but do not see it having any effect, so you find the Shaytaan starting to whisper to such people and making them think badly of their Lord.

Answer:
Praise be to Allaah.

Firstly:
The one to whom that happens should believe that there is a reason and great wisdom behind the delay in the response. Allaah, may He be glorified, is the Sovereign of all and none can put back His bounty or overturn His ruling or object to His giving or His withholding, if He gives by His bounty or withholds by His justice. We are His slaves and He does with us whatever He will.

“And your Lord creates whatsoever He wills and chooses, no choice have they (in any matter)”
[al-Qasas 28:68]

How can a slave fall short in honouring his master’s rights and then demand his rights in full?
It is His right to be obeyed and not disobeyed, to be remembered and not forgotten, to be thanked and not to be shown ingratitude. If you look at yourself and how you are carrying out your duties, you would think very little of yourself and you would feel humility and would realize there can be no salvation except by His forgiveness and mercy. So look at yourself as being a slave, for Allaah is the Creator and Controller.

Secondly:
Allaah has great wisdom and He does not give or withhold except for a reason. You may look at something and think that it is good but by His wisdom He does not decree it. A doctor may do things which appear to be painful but they are in the patient’s best interests. And for Allaah is the highest description. (cf. al-Nahl 16:60).

Thirdly:
Attainting the thing asked for may cause hardship to the one who is asking. It was narrated from one of the salaf that he used to ask Allaah to let him go out on a military campaign, but a voice called out to him: “If you go on a military campaign you will be taken prisoner, and if you are taken prisoner, you will become a Christian.” Sayd al-Khaatir, 1/109
Ibn al-Qayyim said: Whatever Allaah has decreed for His believing slave is a blessing even if that is in the form of withholding; it is a favour even if that is in the form of a trial, and the calamity decreed by him is fair even if it us painful. Madaarij al-Saalikeen, 4/215.

No one knows how his affairs will end up. He may ask for something which leads to bad consequences, and may even harm him. The Controller knows best what is in his best interests. “and it may be that you dislike a thing which is good for you” [al-Baqarah 2:216]. One of the meanings of this verse is that we should not wish that the decree of our Lord was different or ask Him for things of which we have no knowledge, for perhaps that may harm us without us knowing. So we should not choose anything different than what our Lord has chosen for us, rather we should ask Him for a good end in what He has chosen for us, for there is nothing more beneficial for us than that.
Fourthly:
What Allaah chooses for His slave is better for him that what he chooses for himself. Allaah is more merciful towards His slaves than they themselves or their mothers are. If something happens to them that they dislike, that is better for them than if it did not happen, so His decree is all kindness and mercy. If the slave submits to Allaah and has certain faith that all dominion belongs to Allaah and all things are under His command, and that He is more merciful to him than he is himself, then he will find peace of mind regardless of whether his need is met or not.
See Madaarij al-Saalikeen, 2/215

Fifthly:
The response may be delayed because the person himself has done something which is an impediment to receiving a response or a cause of delay. Perhaps there is something haraam in his food, or perhaps there was some negligence in his heart at the time when he made the du’aa’, or perhaps he had committed a sin, as a consequence of which his du’aa’ was not answered. So when the response to the du’aa’ is delayed, this may prompt the person to check on himself and examine how he stands before his Lord, so that he will take stock of himself and repent; if the answer to his prayer came sooner, perhaps he would become heedless and think that he was doing fine, then he would develop a sense of self-admiration that may lead to his doom.

Delay or withholding of a response may be because Allaah wants to delay the reward for him until the Day of Resurrection, or Allaah wants to divert an equivalent evil from him, but he does not realize that.
Whatever the case, the fruits of du’aa’ are guaranteed, even if you do not see the response with your own eyes. So think well of your Lord and say: Perhaps He has answered me in a way that I do not know. It is narrated in a saheeh report that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “There is no Muslim who does not offer any du’aa’ in which there is no sin or severing of family ties but Allaah will give him one of three things in return: either He will answer his du’aa’ sooner, or he will store it up for him in the Hereafter, or He will divert an equivalent evil away from him because of it.” They said: “We will say a lot of du’aa’.” He said: “Allaah is more generous.” Narrated by Ahmad, 10749. al-Albaani said in Saheeh al-Targheeb wa’l-Tarheeb: it is hasan saheeh.

In conclusion, there are many reasons why a du’aa’ may not be answered or the answer may be delayed; we must ponder this and not stop making du’aa’, for du’aa’ will always be of benefit.
And Allaah knows best.

Islam Q&A

copyright by everything begins with tarbiyah_halwanaurah. Powered by Blogger.

Qoute of the day~

Recitation Quran

Popular Posts




Dakwah tanpa henti, inshaAllah

  © Blogger template 'Personal Blog' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP