Monday 25 March 2013

alangkah baiknya jika..

بسم الله الرحمن الرحيم

Ada seorang lelaki sedang nazak. Dia mengungkapkan beberapa perkataan yang sukar difahami oleh orang lain. Katanya, "Alangkah baiknya kalau semua, alangkah baiknya kalau baru, alangkah baiknya kalau banyak." Shabat tidak memahami maksud kata-kata itu lantas bertanya kepada Rasulullah s.a.w., sabda Rasulullah :

Yang Pertama : Semasa sihatnya lelaki ini telah menyedekahkan separuh rotinya yang dimakan kepada pengemis yang datang ke rumahnya dengan ikhlas. Kerana separuh roti tiu, Allah tunjukkan kepadanya ganjaran yang bakal menunggu di syurga. Jadi dia berkata, " Alangkah baiknya kalau semua."

Yang Kedua : Lelaki ini berjalan di satu lorong dan bertemu dengan seorang orang tua yang kesejukan. Lantas dia memberikan bajunya yang tidak seberapa baru kepada orang tua itu dengan hati yang ikhas. Allah telah menjanjikan padanya ganjaran yang baik di syurga kerana sedekah itu. Kerana itulah dia berkata, "Alangkah baiknya kalau baru."

Yang Ketiga : Sabda Rasulullah, satu hari lelaki ini pergi masjid. Dalam perjalanannya, di hadapannya adalah seorang lelaki tua yang lambar pergerakannya. Lelaki ini tidak memintas sebaliknya memimpin tangan lelaki tua itu sehingga ke masjid dan mengajaknya bersolat. Malangnya lelaki tua itu seorang Yahudi. Lalu lelaki tua itu menghantar orang tua itu ke rumahnya. Satu tangan yang dipimpin kerana Allah, bakal mendapat ganjaran di syurga. Sebab itulah, lelaki ini berkata, "Alangkahnya baiknya jika banyak."



*Tidaklah akan berkurang harta yang diinfaq/ disedekahkan dengan ikhlas kerana Allah, melainkan Allah akan mengantikannya dengan berlipat kali ganda.

0 comments:

copyright by everything begins with tarbiyah_halwanaurah. Powered by Blogger.

Qoute of the day~

Recitation Quran

Popular Posts





Dakwah tanpa henti, inshaAllah

  © Blogger template 'Personal Blog' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP