Thursday, 8 December 2011

kita pun berdosa?? ღ✦ღ

Bismillahirrahmanirrahim.


First of all, entri yang saya akan post kan ini bukan cerita mengenai saya...but, i really like it with this story...however..sharing is caring, right?huhu..okay let's read...hope you all like it. :)




Kenapa orang kecilkan hati kita ? Kita pula yang berdosa ?
Then I asked my dad why.


Ayah : Jika seseorang menghina kita, dia berdosa. Jika kita terasa hati dengan penghinaan dia, kita juga akan berdosa. Tetapi dosa kita lebih besar daripada dosa dia.


...Anak : Uikkk... tapi kenapa pulak ? Kita tak buat apa-apa pun.


Ayah : Kerana orang yang menghina kita itu datang daripada Allah.


Anak : *blurr


Ayah : Kenapa kita dihina oleh orang itu ?, Kerana..itu adalah ujian dari Allah. Kenapa Allah hadiahkan kita ujian itu ? Kerana Dia akan mengingatkan diri kita yang dah leka dengan dunia. Bila kita berkecil hati dengan orang tersebut, bermakna kita tidak redha dengan ujian yang Allah turunkan. Kesimpulannya, kita bukan berkecil hati dengan orang, tetapi berkecil hati dengan Allah.


Anak : Oooo...ok.


Ayah : Lagi parah, bila kita pun cerita dekat kawan-kawan kita. "Dia dah banyak buat aku macam ni..macam itu" dan sebagainya. Dan kawan-kawan kita pula cerita dekat kawan-kawan yang lain. "Kesian kawan kita tu..buda tu dah banyak sakitkan hati dia.." jadi keredhaan kita kepada Allah itu akan lesap.


Anak : *termakan cili.


kesimpulannya. Jangan mudah terasa hati.Apabila ita sudah terasa hati, Maknanya kita tidak redha dengan ujian Allah. Nanti Allah pun tidak redha dengan kita...Na'udzubillah.


Sebenarnya, setiap kali orang memuji kamu. Seharusnya kamu rasa malu. Ucaplah astaghfirullahalazim kerana orang yang memuji kamu disebabkan Allah telah menutup aib dan kelemahan kamu. :)
Begitu juga apabila kita ditimpa ujian, terimalah dengan hati yang terbuka..kerana setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya.Allah menguji kita berdasarkan kemampuan kita, Dia tidak akan menguji sesuatu yang diluar kemampuan hambanya. Sesungguhnya, Allah itu Maha Mengetahui. :)




*p/s : Alhamdulilah..thank you my friend..your story really make me realize of something that happened to me..really appreciate..and as a reward,here..your story.subhanAllah..May Allah bless you my dear. Much love for you :)


•٠·˙hijab itu fitrah??◕‿◕˙·٠•

Pada suatu hari...


huh..huh..huh..
* Nurul : fuhh (sambil mengesat peluh)...sampai pon ke kedai Mak Cik Zah..
* Nurul : Assalamualaikum ! Mak Cik Zah?
* Mak Cik Zah : Waalaikummussalam !Oh,Nurul baru habis berjoging?Nak satu air botol mineral macam biasa?
* Nurul : Yes Mak Cik Zah..please !huhu


Mak Cik Zah pun menghidangkan botol air mineral di atas kabinet..di atas kabinat tu terdapat 4 botol air mineral yang dijual pada harga yang sama..tetapi, botol2 tersebut sudah di label dengan nombor..setiap botol tu mempunyai ciri-ciri yang berlainan...botol yang berlabel no.1 mempunyai jumlah air yang sedikit dan tidak bertutup..botol yang ke 2 tidak mempunyai penutup, tetapi kuantiti air di dalam botol itu masih penuh..manakala botol yang ke 3,sama seperti botol no.1, cuma botol yang ke 3 tu mempunyai penutup.Dan botol yang ke 4 lak mempunyai jumlah air yang masih penuh, dan bertutup.






* Mak Cik Zah : Hah!Pilih nak mana satu.Harga sama ye Nak!Semua RM1.20 sebotol.
* Nurul : (urk...strange btul Mak Cik Zah ni..hurm..?Think!think!)


Akhirnya Nurul pun memilih botol air yang berlabel no.4,setelah selesai membayar harga sebotol air mineral tu, Nurul lekas-lekas ingin pulang ke rumah, tetapi Mak Cik Zah menghalangnya.Nurul yang kelihatan terpinga-pinga mula bertanya kepada Mak Cik Zah.


* Nurul : Kenapa Mak Cik Zah halang Nurul balik?kan Nurul dah bayar air mineral tu tadi...
* Mak Cik Zah : Mak Cik tahulah..Mak Cik saja nak tanya, kenapa Nurul pilih botol no.4?


* Nurul : Laa..senang jer.Botol no.1 dan 2 ni tak de penutup botol.Takkanlah Nurul nak minum air yang terdedah dan tercemar ni.Tak sihatlah Nurul nanti.(dengan wajah sedih).
Lagi satu, ayah Nurul cakap, makanan atau minumam yang terdedah, tak ditutup, nanti syaitan yang makan atau minum..(sambil berbisik)


* Nurul : Lepas tu, air no.3 ni pulak sama macam no.1, kuantiti airnya kurang..hurm.Mungkin dah ada orang minum.Takkanlah Nurul nak beli sisa minuman orang lain.Kalau tak pun, air tu memang tinggal sikit, tak berbaloilah kalau Nurul beli dengan harga RM1.20.
* Nurul : Mestilah Nurul nak air yang paling elok, paling bersih antara semua air tadi...
(dengan wajah gembira)


* Mak Cik Zah : ohohoho !Sebenarnya Mak Cik Zah yang minum air no.1, 2, 3 tu.Ho...ho..ho..(dengan senang hati Mak Cik Zah berkata)
* Nurul : Owh, patutlah..no wonder...


* Mak Cik Zah : Hakikatnya manusia ini memang fitrahnya suka akan kecantikan dan keelokan, kan?Kalau makan, nak yang paling sedap.Kalu jodoh, nak yang paling cantik.Kalau kereta, nak yang paling mewah.Semua nak yang baik-baik belaka...
* Mak Cik Zah : Nurul pilih air tu pun sebab yang paling bersih, Nurul sebut tadi, kan?




Tapi, mereka tak sedar bahawa hukum hijab seperti menutup aurat, jaga ikhtilat, tunduk pandangan mata, semuanya adalah untuk memenuhi fitrah manusia yang suka akan keelokan.
Malangnya, manusia sendiri, terutama wanita, dah mengenepikan perintah wajib hijab.Padahal itu bertentangan dengan fitrah manusia...
seperti cerita ini :~


Hamba Allah : Kak,..ooo kak!Pakai stokin, kak.Menurut mazhab Syafi'ie, kaki itu aurat kak!
Hamba Allah2 : Alaa...Relax aaa.Pergi kedai runcit SEKEJAP je pun!
Hamba Allah : Aaa..yelah! Kalau umur Akak tak panjang, depan Allah nanti Akak nak jawab apa?


* Nurul : uih...pelik??tiba-tiba Mak Cik Zah sentuh pasal hijab?and then, cerita pasal hamba Allah lak...apa kaitan dengan botol lak Mak Cik Zah?
* Mak Cik Zah : Aaah...kamu dengar sini, Analogi botol mineral...


to be continue...nantikan part 2 ye..:)



Friday, 25 November 2011

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ pada helaian pertama1433H Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ

Today smiles all round
Both of you shining with faces so bright
These memories will always remain
Deep in your heart brightening the darkest night

We always pray your everyday
will blessed and joy
May all your dreams come true

Look now,happiness is all around
Your love has brightened up the night sky
Your loved ones are gather here and just to say oh..
Congratulation !

Ya Allah berkati pasangan ini
Bahagia hidup berkasih sayang
Rasulullah, indahnya sunnahmu
Dunia terasa bagai di syurga

Mabrook! Mabrook!Mabrook!
Congratulation to you !



 this song i dedicated special to sys maziah and her future husband, may Allah bless them...:)
alhamdulilah..pembinaan masjid pada awal muharam.. tarikh yang baik..iaitu pada helaian pertama pembukaan dan perasmian tahun baru buat umat islam.Awal muharam juga boleh menjadi titik permulaan yang baru untuk berubah dan berhijrah daripada perkara negatif kepada perkara postif, sifat mazmumah kepada sifat mahmudah, gelap kepada terang. Semoga tahun baru ini adalah lebih baik daripada tahun sebelum ini, inshaAllah dan Aamiin Ya Allah! 




Tanggal 1 Muharam 1433H...
Hijrahkan hati kita ke arah yang lebih baik-


Niat untuk kebaikan :
Pengarah Penyelidikan Fitrah  Perkasa Sdn. Bhd., Pahrol Mohamad juoi berkata..dalam islam pasang niat adalah digalakkan untuk kebaikan tidak kira setiap kali bermula tahun baru atau bila-bila masa yang sesuai.
Menurutnya, dalam Al-quran sendiri ada menyebut mengenai azam tekad seperti maksud ayat ini : "Kemudian apabila engkau telah berazam maka bertawakallah kepada Allah..Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang bertawakal kepada-Nya".( surah ali-imran: ayat 159)

*(bertawakal pada konsep ahli sunnah wal jamaah ialah berserah kepada Allah mengenai sesuatu urusan atau perkara  setelah melakukan usaha dan ikhtiar bersungguh-sungguh)


p/s : 
Azamku..
1-melakukan perkara dengan mengingati Allah
2-menjadi muslimah solehah yang sejati
3- amar makruf nahi mungkar
4- berjaya dalam bidang yang diceburi
5- beriman, beramal, dan berbakti
6- negatif kepada positif
7- smiles always :) -everything will be fine.




SALAM MAAL HIJRAH BUAT SELURUH UMAT ISLAM!



Sunday, 13 November 2011

when time is over..nothing left..

How do you feel proud of the world which is temporary..
what if all is lost and gone leaving you..
what if the time stopped and you do not realize 
..is there a way for you to return to repeat the past 
the world is filled with ornaments..
anything and everything imaginable will return to Him..
when the time has called the true friend is only charity..
when the time has stopped, true friend left is only silence..



so..when we die, we don't bring anything except something that worthy in the eye God. We don't bring our family, all our lovely persons, money, etc..so, be kind to every single creature in the world..coz ISLAM is to bring peace


*p/s : This song is beautiful reminder to me... 

Sunday, 6 November 2011

˙•٠•●..Remember Allah..●•٠



Ya Allah..
kubisikkan kisahku hanya pada-Mu
berharap tidak ada satu pun yang tahu
dengan nama-Mu Ya Allah..
Hamba meminta..
jadikan mataku doa..
jadikan telingaku doa..
jadikan kaki dan tanganku doa..
lalu jadikan seluruhku menjelma doa 
dan biarkanlah setiap esak doaku menjadi puji-pujian kepada-Mu,
Aamiin..




"In The Name Of Allah...
Remember Allah in ease, Allah will remember you in difficulty...
Remember Allah in young age, Allah will remember you in old age...
Remember Allah when you in healthy, Allah will remember you in sickness...
Remember Allah in free time, Allah will remember you while you are busy...
Remember Allah when you are alive, so Allah will remember you when your dead.."



*p/s : La Tahzan, Innallaha Ma'ana..




Saturday, 5 November 2011

•٠·˙..hakikat bahagia..◕‿◕˙·٠•


Bahagia itu dari dalam diri
Kesannya zahir rupanya maknawi
Terpendam bagai permata di dasar hati

Bahagia itu ada pada hati
Bertakhta di kerajaan diri
Terbenam bagai mutiara di lautan nurani

Bahagia itu ada di jiwa mahkota di singgahsana rasa
Bahagia itu adalah suatu ketenangan

Bila susah tiada gelisah
Bila miskin syukur pada Tuhan
Bila sakit tiada resah di jiwa

Bukankah Tuhan telah berfirman
Ketahuilah dengan mengingati Allah
Jiwa kan menjadi tenang

Kebahagiaan itu
suatu kesyukuran

Bila kaya jadi insan pemurah
Bila berkuasa amanah
Bila berjaya tidak alpa
Bila sihat tidak lupakan Tuhan

Hakikatnya bahagia itu
Adalah ketenangan,
Bila hati mengingati Tuhan..

Semua insan kan mengerti
Maksud terseni Ilahi
Itulah zikir yang hakiki

Bahagia itu ada di jiwa
Mahkota di singgahsana rasa
Bahagia itu adalah suatu kesabaran


~..kalau kamu mencari kebahagian, itu pasti akan kamu temukan..,tapi, 
kalau kamu bersyukur dengan apa yang kamu terima..
itulah KEBAHAGIAN yang sesungguhnya..
Insha-Allah..~

*p/s : ketenangan datang menerjah di kala mendengar alunan nasyid ini..SubhanaAllah..really awesome! May Allah bless us..Aamiin.

Wednesday, 2 November 2011

♥ You And Rose ♥

CINTA..
Seperti cintaku saat ini yang ku punya.
Cinta sejati adalah suatu janji nan suci yang ada di hati, di bawah naungan Ilahi Robbi.
Tak dapat ditulis, tak dapat dibaca.
Namun takkan terpisah oleh jarak, takkan berubah oleh waktu.
Sedetik dimata, selamanya di jiwa.
Abadi untuk selamanya.
Doa dijiwa adalah penawar kerinduan yang ada dan Allah adalah tujuannya.



Jika cinta adalah kerinduan, maka jadikanlah rindu ini dalam zikir pada-Mu..
Jika cinta adalah perjuangan, maka kobarkanlah semangat di dada kami..
Jika cinta adalah pengorbanan, maka jadikan pengorbanan ini tidak sia-sia di sisi-Mu..
Jika cinta adalah air mata, maka jadikanlah air mata taubat pada-Mu....



*p/s : miss him so much...may Allah bless Him everyday and everytime..Insha-Allah.



Sunday, 30 October 2011

✿ menjaga hati ✿

Bismilahirrahmanirrahim..




~ > Kenapa wanita harus membiarkan air mata  mengalir?
Kerana..air mata adalah identiti wanita..air mata juga adalah kehidupan wanita.. 
Maka, biarkanlah ia mengalir menyusuri lurah- lurah di pipi dan mengikis sesak di hati.
Dengan air mata itu jugalah akan melarutkan kesedihannya..< ~


akan tetapi..ketahuilah batasmu ketika menangis wahai hawa..
menangislah ketika hati tidak tertahan menanggung sesak..
menangislah...
pabila dirimu  menangis...ingatilah Allah selalu..
kerana Allah sentiasa bersama dengan hambanya..

"Dan jangan kamu berputus asa dari Rahmat Allah. Sesungguhnya tidaklah  berputus asa dari Rahmat Allah, melainkan kamu kafir." Qs Yusuf  (12) :87



~ღღ~When I cry..
I see you in my tears,but I clean my tears..
therefore, no one can see you ~ღღ ~



*p/s :~MENJAGA HATI~
"Hatiku adalah hati wanita, mudah tersentuh dan terurai..maka jagalah hatiku dengan sepenuh hati"

Friday, 14 October 2011

♥surat cinta untuk calon suamiku♥

Kepada calon suamiku..

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakahtuh..

Dear calon suamiku..
Apa khabar imanmu hari ni?
Sudahkah harimu ini di awali dengan rasa syukur kerana dapat menatap kembali fananya hidup ini?
Sudahkah air wuduk menyegarkan kembali ingatanmu atas amanah yang saat ini kau genggam? 

Wahai calon suamiku..
Tahukah engkau betapa Allah sangat mencintaiku dengan dahsyat?
Di sini aku ditempa untuk menjadi dewasa agar aku lebih bijak 
menyikapi sebuah kehidupan dan siap mendampingimu kelak.
Meskipun kadang keluh dan putus asa menyergah diriku..
namun kini kurasakan diri ini lebih baik.

Kadang aku tertanya-tanya..kenapa Allah selalu mengujiku tepat di hatiku.
bagaikan terapuh diriku...namun kini,aku tahu jawapannya..
Allah tahu di mana tempat yang paling tepat agar aku sentiasa kembali mengingati-Nya..
Ujian demi ujian,Insya-Allah membuatku lebih kuat dan teguh,
sehingga saat kelak kita bertemu, kau bangga telah memilikiku di hatimu..

Calon suamiku..
Entah bagaimana dirimu sekarang..
tapi diriku yakin Allah pun mencintaimu sebagaimana Dia mencintaiku.
aku yakin Dia kini tengah melatihmu menjadi mujahid yang kuat dan teguh,
hingga dirikupun bangga memilikimu kelak.

Apa yang ku harapkan darimu adalah kesolehanmu.
Semoga dirimu juga turut mengharapkan yang sama dengan diriku..
Kerana, apabila kecantikan yang kau harapkan dariku..
kamu cuma mendapatkan sia-sia sahaja.

Diriku masih haus akan ilmu..
Namun, berbekalkan ilmu yang ada saat ini..
aku berharap dapat menjadi isteri yang mendapat keredhaan Allah dan dirimu...
suamiku.

Wahai calon suamiku..
Saat diriku masih menjadi asuhan ayahanda dan bondaku..
doaku hanya berharap agar diriku menjadi anak yang solehah,
kelak dapat menjadi tabungan kepada mereka di akhirat.
Namun nanti..setelah menjadi isterimu,
aku berharap menjadi pendamping yang solehah,
agar kelak di syurga cukup aku yang menjadi bidadarimu,
mendampingi dirimu yang soleh.

Diriku ini merupakan seorang pencemburu berat..
tetapi, jika Allah dan Rasulullah lebih kau cintai daripada ku,aku rela.
Aku berharap begitu juga dengan dirimu.
Aku yakin..kaulah yang ku perlukan,

Calon suamiku yang dirahmati Allah..
Apabila sebuah pondok menjadi perahu pernikahan kita,
takkan kunamai dengan pondok derita..
kerana itulah markas dakwah kita, dan akan menjadi indah
ketika kita hiasi dengan cinta dan kasih..

Ketika kelak telah lahir generasi penerus dakwah islam dari pernikahan kita,
bantulah diriku dalam mendidiknya dengan harta yang halal,
dengan ilmu yang bermanfaat terutama dengsn menanamkan dalam diri mereka
ketaatan kepada Allah Taala..

Bunga akan indah pada waktunya..
iaitu ketika berkembang mekar menghiasi taman.
maka kini,tengah kupersiapkan diri ini sebaik- baiknya..
bersiap menyambut kehadiranmu dalam kehidupanku.

Kini aku sedang belajar menjadi yang terbaik,
meski bukan umat yang terbaik,tapi..
setidaknya menjadi yang terbaik disisimu kelak.

Calon suamiku..
Inilah sekilas harapan yang kuukirkan dalam rangkaian kata.
seperti kata orang, tidak semua yang dirasakan 
dapat diungkapkan dengan kata- kata.
Itulah yang kuhadapi,
kelak saat kita tengah bersama..
maka di situlah kau akan memahami diriku..
dan diriku juga turut akan belajar memahami dirimu..


Bersabarlah calon suamiku...
Doaku selalu..
Agar Allah memudahkan jalanmu tuk menjemputku sebagai bidadari.Aamiin.






Antara dulu & kini..jahiliyah..!



JAHILIYAH DAHULU :
Wanita- wanita yang rela dirinya ditiduri lelaki lain akan menggantungkan satu bendera putih di hadapan rumahnya yang membawa maksud, mana-mana lelaki yang ingin melakukan seks bebas, maka mereka diizinkan untuk memasuki mana-mana rumah yang terdapat bendera putih, pada bila-bila masa yang disukainya...


JAHILIYAH MODEN :
Usahkan rumah,kini..bilik hotel,kelab malam, malah pusat pelacuran berdaftar sudah banyak dibuka untuk tujuan menjual tubuh wanita di samping mendapat keuntungan yang HARAM.


JAHILIYAH DAHULU :
Seorang suami yang mandul atau memiliki anak benih yang lemah, tetapi menginginkan seorang zuriat yang sihat akan merelakan lelaki lain yang lebih sihat anak benihnya untuk meniduri isterinya.


JAHILIYAH MODEN : 
Tidak hairan sama ada masih bujang atau sudah berumah tangga, seks bebas & zina menjadi amalan mereka.Tujuan persetubuhan mereka adalah lebih hina, iaitu memuaskanhawa nafsu semata-mata, sedangkan ia tidak akan pernah kenyang.


* JAHILIYAH DAHULU :
Wanita yang mengandung setelah ditiduri oleh ramai lelaki akan mengumpulkan kembali lelaki- lelaki tersebut dan membuat undian untuk menentukan siapakah yang bakal menjadi ayah dan menjaga bayi yang bakal dilahirkan nanti.


JAHILIYAH MODEN :
Wanita yang sudah mengandung akan ditinggalkan oleh pasangannya yang tidak bertanggungjawab. Akibat tekanan hidup dan perasaan, bayi tersebut akan digugurkan atau dibuang seperti 'sampah'.




# Jelaslah bahawa Jahiliyah moden adalah lebih ekstrem impaknya dan lebih agresif perjalanannya berbanding dengan jahiliyah dahulu (sebelum kedatangan islam) . Kemunculan Islam telah mengangkat darjat wanita daripada menjadi bahan dagangan  dan warisan kepada manusia yang mempunyai kebebasan dan harga diri. Namun malangnya..kini, wanita tidak lagi menghargai kebebasan itu kerana mereka sekali lagi menjual tubuh mereka secara sukarelanya. Adakah anda rela sekiranya pengabaian hukum hijab ini terus berlaku? Jika tidak, kekalkan hijab anda dan bantu mereka yang di sekelilinng anda untuk menyelami kata hijab yang sebenar...






^ sumber : ustazah syaqilla. ^

Sunday, 9 October 2011

wahai hawa..rambutmu

Bismillahirrahmanirrahim.


Wahai  Hawa..jagalah rambutmu dari pandangan lelaki ajnabi..kerana, rambut merupakan mahkota yang bernilai bagi seorang wanita...
ketahui lah..apabila seorang lelaki mengahwini kamu..perkara pertama yang dia ingin melihat ialah rambutmu..jadi, jagalah rambutmu wahai kaum Hawa, biarkanlah rambutmu itu dilihat oleh seorang lelaki yang sah menjadi milikmu kelak..iaitu lelaki yang bergelar suami..


Satu Helai rambut yang dilihat oleh seorang lelaki yang bukan mahram = Menjadi seekor ular yang mematuk kepala kita


2 helai + 3 orang = 2x3 = 6 patukan
10 helai + 7 orang = 10x7 = 70 patukan
1000 helai + 70 orang = 1000x70 = 7000 patukan
...jika semua helai rambut + semua lelaki bukan mahram = ??? patukan..




nauzubillah..


...jagalah aurat kamu wahai kaum Hawa, sebelum terlambat
Berdoalah supaya Allah S.W.T. menjauhkan kita daripada Azab-Nya yang cukup dahsyat.


Aamiin.





wanita dan...

Bismilahirrahmanirrahim.


Al-kisah...ada seorang gadis ini bernama Atikah.Dia seorang yang anak gadis yang sopan-santun dan lemah-lembut.Dia juga seorang anak yang taat pada perintah ibu bapa dan berbudi pekerti yang tinggi.
ketika di rumah...


* Atikah : Ayah..ayah nak minum apa?kopi?Teh?Teh O?Susu?
* Ayah : Tak pelah..tak payah susah-susah..milkshake satu pun cukuplah...huhu
* Atikah : Baik ayah..:)



Begitulah sikap Atikah..dia seorang anak yang taat terhadap ibu bapanya.Di samping itu,dia juga memiliki wajah yang manis.Hasilnya,adik-beradik Atikah selalu mencemburui kelebihannya itu...


Akan tetapi..sudah menjadi lumrah dunia,setiap makhluk yang bergelar manusia pasti memiliki kelemahan..begitu jugalah dengan Atikah..
Hmm..dan apakah kelemahannya itu???

HAHAHA...HAHAHA..HAHAHA...

Oh tidakkkk!!!dia suka ketawa besar!


Di sekolah pun sama...
Apabila Atikah berkumpul dengan kawan-kawannya,mereka pasti akan berjenaka...Pada setiap kali itu jugalah dia akan ketawa besar.


* Atikah :Huarghh...hahaha!kelakarnya!hahaha!


Tanpa disedarinya,dia telah menakutkan orang-orang di sekelilingnya.
Apabila dia menyedari kawan-kawanya menjauhkan diri..


* Atikah : Ups!saya tergelak kuat lagi,ya?maaf..


Sudah banyak kali dia ditegur oleh kakaknya..tetapi sukar benar bagi Atikah untuk mengubah tabiat buruknya itu.


* kakak : Oit,buruklah anak dara ketawa gitu ! (smbil menyekeh kepala adiknya,Atikah)


padanlah,cara kakaknya tegur pun tak betul..!


(p/s : Jangan tegur orang dengan cara ini.kalian akan memburukkan lagi keadaan.tegurlah secara berhemah)


Sehinggalah pada suatu hari,di kelas mata pelajaran Akhlak..


* Ustazah : Umat Islam dilarang ketawa besar kerana ia merupakan punca hati menjadi keras.


ketika itu..Atikah berfikir...
Hati keras?Apa tu?Hati yang tak boleh dihancurkan dengan apa cara sekalipun ke? (sambil membayangkan kapak,pedang,tombok tuk memecahkan jika hati menjadi keras)


# Ketawa Rasulullah tidak melewati batas senyum yang menarik.Senyum Rasulullah S.A.W. itu sendiri berperingkat-peringkat,peringkat yang paling tinggi ialah baginda tersenyum sehingga kelihatan gigi gerahamnya.


# Rasulullah S.A.W. bersabda :
"Banyak ketawa mematikan hati dan menghilangkan kehebatan seorang mukmin."


# Menurut Imam Hasan Al-Banna, ketawa yang hukumnya adalah "harus" ialah ketawa yang sedikit dan beradab (krn ketawa adalah fitrah yang tidak boleh dihalang), manakala ketawa yang "haram" ialah ketawa yang berlebih-lebihan kerana ia merupakan perbuatan yang sia-sia dan melalaikan hati.


# Rasulullah S.A.W. telah melihat satu kaum yang ketawa berlebih-lebihan, lantas baginda bersabda : 
"Kalaulah kamu tahu apa yanh aku ketahui,nescaya kamu akan banyak menangis dan sedikit ketawa."


Setelah sekian lama mengkaji barulah Atikah menemui jawapannya..


Keras hati bererti hati kita sudah tertutup daripada menerima Hidayah dan Inayah-Nya.Ianya sangat menyesatkan ! Semenjak itu, Atikah banyak menangis..dan hanya tersenyum tuk menggantikan ketawanya.. :)


Akhirul kalam..Oleh sebab tabiat buruk Atikah sudah berubah..ramai memuji sikapnya dan dapat bergaul rapat dengannya..


* Orang Ramai : Haa..macam ni kan bagus ! Macam Rasulullah S.A.W. yang sentiasa menggantikan ketawa dengan senyuman.


Alhamdulilah..akhirnya Atikah pun berubah menjadi insan yang lebih baik..


~> Sesiapa yang banyak ketawa di dunia, nescaya dia akan banyak menangis di akhirat..
manakala sesiapa yang banyak menangis di dunia, nescaya dia akan banyak ketawa di akhirat kelak.<~






.

Saturday, 8 October 2011

Tips cantik untuk muslimah..dan hakikat kecantikan seorang muslimah

Bismilahirrahmanirrahim.


Anda ingin lebih cantik dan menarik??
Disini ada beberapa tips2 untuk lebih cantik dan menarik :~

* Jadikan Ghadul Bashar (menundukkan pandangan) sebagai "Hiasan Mata" anda,
nescaya akn semakin bening dan jernih.
* Oleskan "Lipstick Kejujuran" pada bibir anda,nescaya akan semakin manis.
* Gunakanlah "Pemerah Pipi" anda dengan kosmetik yang terbuat dari rasa malu 
yang dibuat dari salon Iman.
* Pakailah "Sabun Istighfar" yang menghilangkan semua dosa dan kesalahan yang 
anda lakukan.
* Rawatlah rambut andan dengan "Selendang Islami" yang akan menghilangkan 
kelemumur pandangan lelaki merbahayakan.
* Hiasilah kedua tangan anda dengan gelang "Tawaduk" dan jari-jari anda dengan 
dengan cincin "Ukhuwah".
* Sebaik-baiknya rantai anda adalah rantai "kesucian".
* Bedaklah wajah anda dengan "Air Wuduk",nescaya akan bercahaya di akhirat kelak.


# SELAMAT MENCUBA #




Hakikat Kecantikan seorang muslimah...

Setiap wanita selalu menginginkan dirinya selalu tampil cantik. Seakan kecantikan seperti telah menjadi sebuah keharusan untuk diri seorang wanita.Kecantikan umumnya tidak bisa dilepaskan dari perhiasan, kosmetik, mode, cara berjalan, cara tersenyum, dan beragam cara-cara agar cantik.Kecantikan dan keindahan merupakan salah satu fitrah yang dimiliki setiap wanita.

Cantik dan perasaan ingin cantik adalah nikmat dari Allah swt yang diberikan kepada setiap wanita.Oleh karena itu, kecantikan dan apapun yang ada pada diri wanita sesungguhnya anugerah sekaligus ujian (fitnah).Cantik yang alami dan agung sebenarnya adalah yang terpancar dari dalam hati atau jiwa manusia itu sendiri. Seperti nilai keikhlasan, kesabaran, kejujuran, dan suka menolong makhluk ciptaan-Nya.Ibu Abbas berkata :" Sesungguhnya amal kebaikan itu akan memancarkan cahaya di dalam hati, membersihkan sinar pada wajah, kekuatan pada tubuh, kelimpahan dalam rezeki dan menumbuhkan rasa cinta dihati manusia kepada-Nya. (Tafsir ibnu Katsir)

Secantik apapun wanita itu manakala perilaku dan akhlaknya rusak, maka lunturlah kecantikannya.Ketika seorang muslimah yang shalihah memahami akan hakikat kehidupan di dunia ini, maka hatinya senantiasa dipenuhi kerinduan kepada Allah SWT. hatinya di liputi oleh keimanan dan selalu berusaha memurnikan ibadahnya kepada Allah . Hatinya selalu takut dan terikat dengan Rabb nya.InsyaAllah



♥ SEMOGA BERMANFAAT ♥




Friday, 7 October 2011

~adilkah..??~


Bismilahirrahmanirrahim..
assalamualaikum wt pembaca smue..oky..arini sy ad sesuatu yg nk share nan semua..kepada yang dah pernah baca post2 cmni pun xpe,,boleh baca lagi..:)..post niy sebenarnyer sy dapat dr seorang hamba Allah ni..nk thu pe yg terdapat dalam post ni..?post ni menceritakan tentang kaum hawa..so..soalan yg akan sy kemukan..adakah wanita diberi keadilan..??~
moga2 post ni kita sama2 jdkan  iktibar dan tauladan kita...wanita adalah hiasan dunia..



Siapa kata jadi perempuan tu senang?
nak kena tutup sana, tutup sini
tengok budak lelaki, pakai baju pagoda pon orang x bising
...
Perempuan, stoking pon kena pakai
cuba suruh budak lelaki jadi perempuan satu hari
komfem x tahan bertutup semua
tapi, perempuan cool jek
tengah panas pon boleh lagi pakai jubah, hebat kan perempuan?

Siapa kata jadi perempuan tu senang?
tiap2 bulan, mesti ada penyakit
nak pergi kelas pon susah
cuba tengok budak lelaki , selamber jek
kadang2 setahun sekali pon susah nak dapat sakit
tapi, perempuan hidup berpuluh2 tahun dgn penyakit tiap2 bulan, survive je
tengah2 sakit pon boleh senyum lagi sampai orang pon x perasan yg dia sakit
hebat kan perempuan?

Siapa kata jadi perempuan tu senang?
hati mereka Allah jadikan lembut betul
cepat je sensitif
cuba tengok orang putus cinta
selalu perempuan yg paling susah nak lupa

Lelaki lepas putus cinta cepat jek pasang baru
cuba pergi wayang tengok cerita hindustan
siapa yg paling teruk menangis?
perempuan kan?lelaki boleh gelak2 lagi
lembut tak lembut hati perempuan?
tapi dengan hati yg lembut tu perempuan dapat mengagumkan lelaki
hebat tak perempuan?

Disebabkan susahnya nak jadi perempuan ni lah, 
ramai perempuan yg merajuk dengan Allah
diorang cakap, Allah x adil

Kenapa Allah lebihkan lelaki?
kenapa perempuan kena dengar cakap suami?
kenapa syurga perempuan terletak di bawah kaki suami?
padahal jadi perempuan tu sangatlah susah
bak kata orang, nak jaga 10 anak lelaki, x susah macam nak jaga sorang anak perempuan.

Dan disebabkan perasaan negatif dekat Allah ni,
ramai perempuan2 kat luar sana yg rebel
diorang pakai pakaian yg tidak menutup aurat dengan alasan, 
'lelaki x payah tutup pon'
diorang berani bertepuk tampar dengan lelaki
diorang sanggup gadaikan diri diorang sbb percaya dengan janji manis kekasih yg busuk hati
kesian kan kat diorang?

Disebabkan fikiran yg negatif terhadap Allah, diorang sanggup rosakkan diri diorang
diorang cakap diorang buat macam tu sbb Allah x adil
persoalannya sekarang
betul ke Allah x adil dengan perempuan?

Betul syurga perempuan terletak di bawah kaki suami
tapi, cuba ingat balik, syurga seorang anak lelaki terletak di bawah kaki siapa kalau bukan kaki ibunya?

Betul, isteri kena ikut cakap suami
tapi, seorang anak lelaki kena taat pada ibunya 3 kali lebih utama daripada ayahnya
x adil lagikah Allah pada perempuan?
Allah bukan setakat adil, tapi Allah tu sangat sayang kat perempuan

Untuk lelaki, syurga isterinya terletak di bawah kakinya
kalau paling banyak dia ada 4 orang isteri
cuma ada 4 orang yg syurganya bergantung pada seorang lelaki tu

Tapi perempuan, ditakdirkan ada 15 orang anak lelaki
bermakna ada 15 orang yg syurganya terletak pada seorang perempuan tu
mashaAllah, hebatnya perempuan kan?

Kenapa perempuan hebat? sebab kasih sayang Allah yg jadikan kita hebat
cuba dengar pula lagu2 yg berkumandang dekat radio
banyak lagu pasal perempuan kan?
jarang kita dengar lagu pasal lelaki
sayang x sayang Allah tu dekat perempuan, 
sampai perempuan dikasihi macam tu sekali dekat dunia
masih x adil lagikah Allah dekat perempuan?

Allah sebenarnya terlampau adil dekat perempuan
sampaikan disebabkan susahnya nak jadi perempuan ni
perempuan senang nak masuk syurga
tengok hadis ni :

"Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai."

(Hadis Riwayat Ahmad)

X adil lagikah Allah dekat perempuan? oh perempuan, sedarlah betapa sayangnya Allah padamu. betapa cintanya Allah padamu. tapi, kenapa kamu nak rosakkan diri kamu kerana fikiran2 negatif yg x berasas?Allah jadikan perempuan tu sebagai hiasan dunia. bayang, dunia yg besar ni, dunia yg cantik ni, kita jadi hiasan...
dan seindah2 hiasan tu adalah wanita solehah.

*moral value yg kita oleh peroleh kt sini sebenarnya..wahai kaum hawa..insaflah..gunakan kecantikan mu pd tmpatnya..sesngghnya..wanita adalah fitnah dunia..kecantikan yg ditayang itu seharusnya hnya milik seorang lelaki sahaja..iaitu yg digelar suami..



~ kata adam kepada hawa :~
~> seorang perempuan yang tertutup sempurna auratnya lebih bernilai di mata lelaki untuk dijadikan teman seumur hidup <~






copyright by everything begins with tarbiyah_halwanaurah. Powered by Blogger.

Qoute of the day~

Recitation Quran

Popular Posts




Dakwah tanpa henti, inshaAllah

  © Blogger template 'Personal Blog' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP