Thursday, 8 December 2011

•٠·˙hijab itu fitrah??◕‿◕˙·٠•

Pada suatu hari...


huh..huh..huh..
* Nurul : fuhh (sambil mengesat peluh)...sampai pon ke kedai Mak Cik Zah..
* Nurul : Assalamualaikum ! Mak Cik Zah?
* Mak Cik Zah : Waalaikummussalam !Oh,Nurul baru habis berjoging?Nak satu air botol mineral macam biasa?
* Nurul : Yes Mak Cik Zah..please !huhu


Mak Cik Zah pun menghidangkan botol air mineral di atas kabinet..di atas kabinat tu terdapat 4 botol air mineral yang dijual pada harga yang sama..tetapi, botol2 tersebut sudah di label dengan nombor..setiap botol tu mempunyai ciri-ciri yang berlainan...botol yang berlabel no.1 mempunyai jumlah air yang sedikit dan tidak bertutup..botol yang ke 2 tidak mempunyai penutup, tetapi kuantiti air di dalam botol itu masih penuh..manakala botol yang ke 3,sama seperti botol no.1, cuma botol yang ke 3 tu mempunyai penutup.Dan botol yang ke 4 lak mempunyai jumlah air yang masih penuh, dan bertutup.






* Mak Cik Zah : Hah!Pilih nak mana satu.Harga sama ye Nak!Semua RM1.20 sebotol.
* Nurul : (urk...strange btul Mak Cik Zah ni..hurm..?Think!think!)


Akhirnya Nurul pun memilih botol air yang berlabel no.4,setelah selesai membayar harga sebotol air mineral tu, Nurul lekas-lekas ingin pulang ke rumah, tetapi Mak Cik Zah menghalangnya.Nurul yang kelihatan terpinga-pinga mula bertanya kepada Mak Cik Zah.


* Nurul : Kenapa Mak Cik Zah halang Nurul balik?kan Nurul dah bayar air mineral tu tadi...
* Mak Cik Zah : Mak Cik tahulah..Mak Cik saja nak tanya, kenapa Nurul pilih botol no.4?


* Nurul : Laa..senang jer.Botol no.1 dan 2 ni tak de penutup botol.Takkanlah Nurul nak minum air yang terdedah dan tercemar ni.Tak sihatlah Nurul nanti.(dengan wajah sedih).
Lagi satu, ayah Nurul cakap, makanan atau minumam yang terdedah, tak ditutup, nanti syaitan yang makan atau minum..(sambil berbisik)


* Nurul : Lepas tu, air no.3 ni pulak sama macam no.1, kuantiti airnya kurang..hurm.Mungkin dah ada orang minum.Takkanlah Nurul nak beli sisa minuman orang lain.Kalau tak pun, air tu memang tinggal sikit, tak berbaloilah kalau Nurul beli dengan harga RM1.20.
* Nurul : Mestilah Nurul nak air yang paling elok, paling bersih antara semua air tadi...
(dengan wajah gembira)


* Mak Cik Zah : ohohoho !Sebenarnya Mak Cik Zah yang minum air no.1, 2, 3 tu.Ho...ho..ho..(dengan senang hati Mak Cik Zah berkata)
* Nurul : Owh, patutlah..no wonder...


* Mak Cik Zah : Hakikatnya manusia ini memang fitrahnya suka akan kecantikan dan keelokan, kan?Kalau makan, nak yang paling sedap.Kalu jodoh, nak yang paling cantik.Kalau kereta, nak yang paling mewah.Semua nak yang baik-baik belaka...
* Mak Cik Zah : Nurul pilih air tu pun sebab yang paling bersih, Nurul sebut tadi, kan?




Tapi, mereka tak sedar bahawa hukum hijab seperti menutup aurat, jaga ikhtilat, tunduk pandangan mata, semuanya adalah untuk memenuhi fitrah manusia yang suka akan keelokan.
Malangnya, manusia sendiri, terutama wanita, dah mengenepikan perintah wajib hijab.Padahal itu bertentangan dengan fitrah manusia...
seperti cerita ini :~


Hamba Allah : Kak,..ooo kak!Pakai stokin, kak.Menurut mazhab Syafi'ie, kaki itu aurat kak!
Hamba Allah2 : Alaa...Relax aaa.Pergi kedai runcit SEKEJAP je pun!
Hamba Allah : Aaa..yelah! Kalau umur Akak tak panjang, depan Allah nanti Akak nak jawab apa?


* Nurul : uih...pelik??tiba-tiba Mak Cik Zah sentuh pasal hijab?and then, cerita pasal hamba Allah lak...apa kaitan dengan botol lak Mak Cik Zah?
* Mak Cik Zah : Aaah...kamu dengar sini, Analogi botol mineral...


to be continue...nantikan part 2 ye..:)



0 comments:

copyright by everything begins with tarbiyah_halwanaurah. Powered by Blogger.

Qoute of the day~

Recitation Quran

Popular Posts




Dakwah tanpa henti, inshaAllah

  © Blogger template 'Personal Blog' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP