Sunday, 30 October 2011

✿ menjaga hati ✿

Bismilahirrahmanirrahim..




~ > Kenapa wanita harus membiarkan air mata  mengalir?
Kerana..air mata adalah identiti wanita..air mata juga adalah kehidupan wanita.. 
Maka, biarkanlah ia mengalir menyusuri lurah- lurah di pipi dan mengikis sesak di hati.
Dengan air mata itu jugalah akan melarutkan kesedihannya..< ~


akan tetapi..ketahuilah batasmu ketika menangis wahai hawa..
menangislah ketika hati tidak tertahan menanggung sesak..
menangislah...
pabila dirimu  menangis...ingatilah Allah selalu..
kerana Allah sentiasa bersama dengan hambanya..

"Dan jangan kamu berputus asa dari Rahmat Allah. Sesungguhnya tidaklah  berputus asa dari Rahmat Allah, melainkan kamu kafir." Qs Yusuf  (12) :87



~ღღ~When I cry..
I see you in my tears,but I clean my tears..
therefore, no one can see you ~ღღ ~



*p/s :~MENJAGA HATI~
"Hatiku adalah hati wanita, mudah tersentuh dan terurai..maka jagalah hatiku dengan sepenuh hati"

Friday, 14 October 2011

♥surat cinta untuk calon suamiku♥

Kepada calon suamiku..

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakahtuh..

Dear calon suamiku..
Apa khabar imanmu hari ni?
Sudahkah harimu ini di awali dengan rasa syukur kerana dapat menatap kembali fananya hidup ini?
Sudahkah air wuduk menyegarkan kembali ingatanmu atas amanah yang saat ini kau genggam? 

Wahai calon suamiku..
Tahukah engkau betapa Allah sangat mencintaiku dengan dahsyat?
Di sini aku ditempa untuk menjadi dewasa agar aku lebih bijak 
menyikapi sebuah kehidupan dan siap mendampingimu kelak.
Meskipun kadang keluh dan putus asa menyergah diriku..
namun kini kurasakan diri ini lebih baik.

Kadang aku tertanya-tanya..kenapa Allah selalu mengujiku tepat di hatiku.
bagaikan terapuh diriku...namun kini,aku tahu jawapannya..
Allah tahu di mana tempat yang paling tepat agar aku sentiasa kembali mengingati-Nya..
Ujian demi ujian,Insya-Allah membuatku lebih kuat dan teguh,
sehingga saat kelak kita bertemu, kau bangga telah memilikiku di hatimu..

Calon suamiku..
Entah bagaimana dirimu sekarang..
tapi diriku yakin Allah pun mencintaimu sebagaimana Dia mencintaiku.
aku yakin Dia kini tengah melatihmu menjadi mujahid yang kuat dan teguh,
hingga dirikupun bangga memilikimu kelak.

Apa yang ku harapkan darimu adalah kesolehanmu.
Semoga dirimu juga turut mengharapkan yang sama dengan diriku..
Kerana, apabila kecantikan yang kau harapkan dariku..
kamu cuma mendapatkan sia-sia sahaja.

Diriku masih haus akan ilmu..
Namun, berbekalkan ilmu yang ada saat ini..
aku berharap dapat menjadi isteri yang mendapat keredhaan Allah dan dirimu...
suamiku.

Wahai calon suamiku..
Saat diriku masih menjadi asuhan ayahanda dan bondaku..
doaku hanya berharap agar diriku menjadi anak yang solehah,
kelak dapat menjadi tabungan kepada mereka di akhirat.
Namun nanti..setelah menjadi isterimu,
aku berharap menjadi pendamping yang solehah,
agar kelak di syurga cukup aku yang menjadi bidadarimu,
mendampingi dirimu yang soleh.

Diriku ini merupakan seorang pencemburu berat..
tetapi, jika Allah dan Rasulullah lebih kau cintai daripada ku,aku rela.
Aku berharap begitu juga dengan dirimu.
Aku yakin..kaulah yang ku perlukan,

Calon suamiku yang dirahmati Allah..
Apabila sebuah pondok menjadi perahu pernikahan kita,
takkan kunamai dengan pondok derita..
kerana itulah markas dakwah kita, dan akan menjadi indah
ketika kita hiasi dengan cinta dan kasih..

Ketika kelak telah lahir generasi penerus dakwah islam dari pernikahan kita,
bantulah diriku dalam mendidiknya dengan harta yang halal,
dengan ilmu yang bermanfaat terutama dengsn menanamkan dalam diri mereka
ketaatan kepada Allah Taala..

Bunga akan indah pada waktunya..
iaitu ketika berkembang mekar menghiasi taman.
maka kini,tengah kupersiapkan diri ini sebaik- baiknya..
bersiap menyambut kehadiranmu dalam kehidupanku.

Kini aku sedang belajar menjadi yang terbaik,
meski bukan umat yang terbaik,tapi..
setidaknya menjadi yang terbaik disisimu kelak.

Calon suamiku..
Inilah sekilas harapan yang kuukirkan dalam rangkaian kata.
seperti kata orang, tidak semua yang dirasakan 
dapat diungkapkan dengan kata- kata.
Itulah yang kuhadapi,
kelak saat kita tengah bersama..
maka di situlah kau akan memahami diriku..
dan diriku juga turut akan belajar memahami dirimu..


Bersabarlah calon suamiku...
Doaku selalu..
Agar Allah memudahkan jalanmu tuk menjemputku sebagai bidadari.Aamiin.






Antara dulu & kini..jahiliyah..!



JAHILIYAH DAHULU :
Wanita- wanita yang rela dirinya ditiduri lelaki lain akan menggantungkan satu bendera putih di hadapan rumahnya yang membawa maksud, mana-mana lelaki yang ingin melakukan seks bebas, maka mereka diizinkan untuk memasuki mana-mana rumah yang terdapat bendera putih, pada bila-bila masa yang disukainya...


JAHILIYAH MODEN :
Usahkan rumah,kini..bilik hotel,kelab malam, malah pusat pelacuran berdaftar sudah banyak dibuka untuk tujuan menjual tubuh wanita di samping mendapat keuntungan yang HARAM.


JAHILIYAH DAHULU :
Seorang suami yang mandul atau memiliki anak benih yang lemah, tetapi menginginkan seorang zuriat yang sihat akan merelakan lelaki lain yang lebih sihat anak benihnya untuk meniduri isterinya.


JAHILIYAH MODEN : 
Tidak hairan sama ada masih bujang atau sudah berumah tangga, seks bebas & zina menjadi amalan mereka.Tujuan persetubuhan mereka adalah lebih hina, iaitu memuaskanhawa nafsu semata-mata, sedangkan ia tidak akan pernah kenyang.


* JAHILIYAH DAHULU :
Wanita yang mengandung setelah ditiduri oleh ramai lelaki akan mengumpulkan kembali lelaki- lelaki tersebut dan membuat undian untuk menentukan siapakah yang bakal menjadi ayah dan menjaga bayi yang bakal dilahirkan nanti.


JAHILIYAH MODEN :
Wanita yang sudah mengandung akan ditinggalkan oleh pasangannya yang tidak bertanggungjawab. Akibat tekanan hidup dan perasaan, bayi tersebut akan digugurkan atau dibuang seperti 'sampah'.




# Jelaslah bahawa Jahiliyah moden adalah lebih ekstrem impaknya dan lebih agresif perjalanannya berbanding dengan jahiliyah dahulu (sebelum kedatangan islam) . Kemunculan Islam telah mengangkat darjat wanita daripada menjadi bahan dagangan  dan warisan kepada manusia yang mempunyai kebebasan dan harga diri. Namun malangnya..kini, wanita tidak lagi menghargai kebebasan itu kerana mereka sekali lagi menjual tubuh mereka secara sukarelanya. Adakah anda rela sekiranya pengabaian hukum hijab ini terus berlaku? Jika tidak, kekalkan hijab anda dan bantu mereka yang di sekelilinng anda untuk menyelami kata hijab yang sebenar...






^ sumber : ustazah syaqilla. ^

Sunday, 9 October 2011

wahai hawa..rambutmu

Bismillahirrahmanirrahim.


Wahai  Hawa..jagalah rambutmu dari pandangan lelaki ajnabi..kerana, rambut merupakan mahkota yang bernilai bagi seorang wanita...
ketahui lah..apabila seorang lelaki mengahwini kamu..perkara pertama yang dia ingin melihat ialah rambutmu..jadi, jagalah rambutmu wahai kaum Hawa, biarkanlah rambutmu itu dilihat oleh seorang lelaki yang sah menjadi milikmu kelak..iaitu lelaki yang bergelar suami..


Satu Helai rambut yang dilihat oleh seorang lelaki yang bukan mahram = Menjadi seekor ular yang mematuk kepala kita


2 helai + 3 orang = 2x3 = 6 patukan
10 helai + 7 orang = 10x7 = 70 patukan
1000 helai + 70 orang = 1000x70 = 7000 patukan
...jika semua helai rambut + semua lelaki bukan mahram = ??? patukan..




nauzubillah..


...jagalah aurat kamu wahai kaum Hawa, sebelum terlambat
Berdoalah supaya Allah S.W.T. menjauhkan kita daripada Azab-Nya yang cukup dahsyat.


Aamiin.





wanita dan...

Bismilahirrahmanirrahim.


Al-kisah...ada seorang gadis ini bernama Atikah.Dia seorang yang anak gadis yang sopan-santun dan lemah-lembut.Dia juga seorang anak yang taat pada perintah ibu bapa dan berbudi pekerti yang tinggi.
ketika di rumah...


* Atikah : Ayah..ayah nak minum apa?kopi?Teh?Teh O?Susu?
* Ayah : Tak pelah..tak payah susah-susah..milkshake satu pun cukuplah...huhu
* Atikah : Baik ayah..:)



Begitulah sikap Atikah..dia seorang anak yang taat terhadap ibu bapanya.Di samping itu,dia juga memiliki wajah yang manis.Hasilnya,adik-beradik Atikah selalu mencemburui kelebihannya itu...


Akan tetapi..sudah menjadi lumrah dunia,setiap makhluk yang bergelar manusia pasti memiliki kelemahan..begitu jugalah dengan Atikah..
Hmm..dan apakah kelemahannya itu???

HAHAHA...HAHAHA..HAHAHA...

Oh tidakkkk!!!dia suka ketawa besar!


Di sekolah pun sama...
Apabila Atikah berkumpul dengan kawan-kawannya,mereka pasti akan berjenaka...Pada setiap kali itu jugalah dia akan ketawa besar.


* Atikah :Huarghh...hahaha!kelakarnya!hahaha!


Tanpa disedarinya,dia telah menakutkan orang-orang di sekelilingnya.
Apabila dia menyedari kawan-kawanya menjauhkan diri..


* Atikah : Ups!saya tergelak kuat lagi,ya?maaf..


Sudah banyak kali dia ditegur oleh kakaknya..tetapi sukar benar bagi Atikah untuk mengubah tabiat buruknya itu.


* kakak : Oit,buruklah anak dara ketawa gitu ! (smbil menyekeh kepala adiknya,Atikah)


padanlah,cara kakaknya tegur pun tak betul..!


(p/s : Jangan tegur orang dengan cara ini.kalian akan memburukkan lagi keadaan.tegurlah secara berhemah)


Sehinggalah pada suatu hari,di kelas mata pelajaran Akhlak..


* Ustazah : Umat Islam dilarang ketawa besar kerana ia merupakan punca hati menjadi keras.


ketika itu..Atikah berfikir...
Hati keras?Apa tu?Hati yang tak boleh dihancurkan dengan apa cara sekalipun ke? (sambil membayangkan kapak,pedang,tombok tuk memecahkan jika hati menjadi keras)


# Ketawa Rasulullah tidak melewati batas senyum yang menarik.Senyum Rasulullah S.A.W. itu sendiri berperingkat-peringkat,peringkat yang paling tinggi ialah baginda tersenyum sehingga kelihatan gigi gerahamnya.


# Rasulullah S.A.W. bersabda :
"Banyak ketawa mematikan hati dan menghilangkan kehebatan seorang mukmin."


# Menurut Imam Hasan Al-Banna, ketawa yang hukumnya adalah "harus" ialah ketawa yang sedikit dan beradab (krn ketawa adalah fitrah yang tidak boleh dihalang), manakala ketawa yang "haram" ialah ketawa yang berlebih-lebihan kerana ia merupakan perbuatan yang sia-sia dan melalaikan hati.


# Rasulullah S.A.W. telah melihat satu kaum yang ketawa berlebih-lebihan, lantas baginda bersabda : 
"Kalaulah kamu tahu apa yanh aku ketahui,nescaya kamu akan banyak menangis dan sedikit ketawa."


Setelah sekian lama mengkaji barulah Atikah menemui jawapannya..


Keras hati bererti hati kita sudah tertutup daripada menerima Hidayah dan Inayah-Nya.Ianya sangat menyesatkan ! Semenjak itu, Atikah banyak menangis..dan hanya tersenyum tuk menggantikan ketawanya.. :)


Akhirul kalam..Oleh sebab tabiat buruk Atikah sudah berubah..ramai memuji sikapnya dan dapat bergaul rapat dengannya..


* Orang Ramai : Haa..macam ni kan bagus ! Macam Rasulullah S.A.W. yang sentiasa menggantikan ketawa dengan senyuman.


Alhamdulilah..akhirnya Atikah pun berubah menjadi insan yang lebih baik..


~> Sesiapa yang banyak ketawa di dunia, nescaya dia akan banyak menangis di akhirat..
manakala sesiapa yang banyak menangis di dunia, nescaya dia akan banyak ketawa di akhirat kelak.<~






.

Saturday, 8 October 2011

Tips cantik untuk muslimah..dan hakikat kecantikan seorang muslimah

Bismilahirrahmanirrahim.


Anda ingin lebih cantik dan menarik??
Disini ada beberapa tips2 untuk lebih cantik dan menarik :~

* Jadikan Ghadul Bashar (menundukkan pandangan) sebagai "Hiasan Mata" anda,
nescaya akn semakin bening dan jernih.
* Oleskan "Lipstick Kejujuran" pada bibir anda,nescaya akan semakin manis.
* Gunakanlah "Pemerah Pipi" anda dengan kosmetik yang terbuat dari rasa malu 
yang dibuat dari salon Iman.
* Pakailah "Sabun Istighfar" yang menghilangkan semua dosa dan kesalahan yang 
anda lakukan.
* Rawatlah rambut andan dengan "Selendang Islami" yang akan menghilangkan 
kelemumur pandangan lelaki merbahayakan.
* Hiasilah kedua tangan anda dengan gelang "Tawaduk" dan jari-jari anda dengan 
dengan cincin "Ukhuwah".
* Sebaik-baiknya rantai anda adalah rantai "kesucian".
* Bedaklah wajah anda dengan "Air Wuduk",nescaya akan bercahaya di akhirat kelak.


# SELAMAT MENCUBA #




Hakikat Kecantikan seorang muslimah...

Setiap wanita selalu menginginkan dirinya selalu tampil cantik. Seakan kecantikan seperti telah menjadi sebuah keharusan untuk diri seorang wanita.Kecantikan umumnya tidak bisa dilepaskan dari perhiasan, kosmetik, mode, cara berjalan, cara tersenyum, dan beragam cara-cara agar cantik.Kecantikan dan keindahan merupakan salah satu fitrah yang dimiliki setiap wanita.

Cantik dan perasaan ingin cantik adalah nikmat dari Allah swt yang diberikan kepada setiap wanita.Oleh karena itu, kecantikan dan apapun yang ada pada diri wanita sesungguhnya anugerah sekaligus ujian (fitnah).Cantik yang alami dan agung sebenarnya adalah yang terpancar dari dalam hati atau jiwa manusia itu sendiri. Seperti nilai keikhlasan, kesabaran, kejujuran, dan suka menolong makhluk ciptaan-Nya.Ibu Abbas berkata :" Sesungguhnya amal kebaikan itu akan memancarkan cahaya di dalam hati, membersihkan sinar pada wajah, kekuatan pada tubuh, kelimpahan dalam rezeki dan menumbuhkan rasa cinta dihati manusia kepada-Nya. (Tafsir ibnu Katsir)

Secantik apapun wanita itu manakala perilaku dan akhlaknya rusak, maka lunturlah kecantikannya.Ketika seorang muslimah yang shalihah memahami akan hakikat kehidupan di dunia ini, maka hatinya senantiasa dipenuhi kerinduan kepada Allah SWT. hatinya di liputi oleh keimanan dan selalu berusaha memurnikan ibadahnya kepada Allah . Hatinya selalu takut dan terikat dengan Rabb nya.InsyaAllah



♥ SEMOGA BERMANFAAT ♥




Friday, 7 October 2011

~adilkah..??~


Bismilahirrahmanirrahim..
assalamualaikum wt pembaca smue..oky..arini sy ad sesuatu yg nk share nan semua..kepada yang dah pernah baca post2 cmni pun xpe,,boleh baca lagi..:)..post niy sebenarnyer sy dapat dr seorang hamba Allah ni..nk thu pe yg terdapat dalam post ni..?post ni menceritakan tentang kaum hawa..so..soalan yg akan sy kemukan..adakah wanita diberi keadilan..??~
moga2 post ni kita sama2 jdkan  iktibar dan tauladan kita...wanita adalah hiasan dunia..



Siapa kata jadi perempuan tu senang?
nak kena tutup sana, tutup sini
tengok budak lelaki, pakai baju pagoda pon orang x bising
...
Perempuan, stoking pon kena pakai
cuba suruh budak lelaki jadi perempuan satu hari
komfem x tahan bertutup semua
tapi, perempuan cool jek
tengah panas pon boleh lagi pakai jubah, hebat kan perempuan?

Siapa kata jadi perempuan tu senang?
tiap2 bulan, mesti ada penyakit
nak pergi kelas pon susah
cuba tengok budak lelaki , selamber jek
kadang2 setahun sekali pon susah nak dapat sakit
tapi, perempuan hidup berpuluh2 tahun dgn penyakit tiap2 bulan, survive je
tengah2 sakit pon boleh senyum lagi sampai orang pon x perasan yg dia sakit
hebat kan perempuan?

Siapa kata jadi perempuan tu senang?
hati mereka Allah jadikan lembut betul
cepat je sensitif
cuba tengok orang putus cinta
selalu perempuan yg paling susah nak lupa

Lelaki lepas putus cinta cepat jek pasang baru
cuba pergi wayang tengok cerita hindustan
siapa yg paling teruk menangis?
perempuan kan?lelaki boleh gelak2 lagi
lembut tak lembut hati perempuan?
tapi dengan hati yg lembut tu perempuan dapat mengagumkan lelaki
hebat tak perempuan?

Disebabkan susahnya nak jadi perempuan ni lah, 
ramai perempuan yg merajuk dengan Allah
diorang cakap, Allah x adil

Kenapa Allah lebihkan lelaki?
kenapa perempuan kena dengar cakap suami?
kenapa syurga perempuan terletak di bawah kaki suami?
padahal jadi perempuan tu sangatlah susah
bak kata orang, nak jaga 10 anak lelaki, x susah macam nak jaga sorang anak perempuan.

Dan disebabkan perasaan negatif dekat Allah ni,
ramai perempuan2 kat luar sana yg rebel
diorang pakai pakaian yg tidak menutup aurat dengan alasan, 
'lelaki x payah tutup pon'
diorang berani bertepuk tampar dengan lelaki
diorang sanggup gadaikan diri diorang sbb percaya dengan janji manis kekasih yg busuk hati
kesian kan kat diorang?

Disebabkan fikiran yg negatif terhadap Allah, diorang sanggup rosakkan diri diorang
diorang cakap diorang buat macam tu sbb Allah x adil
persoalannya sekarang
betul ke Allah x adil dengan perempuan?

Betul syurga perempuan terletak di bawah kaki suami
tapi, cuba ingat balik, syurga seorang anak lelaki terletak di bawah kaki siapa kalau bukan kaki ibunya?

Betul, isteri kena ikut cakap suami
tapi, seorang anak lelaki kena taat pada ibunya 3 kali lebih utama daripada ayahnya
x adil lagikah Allah pada perempuan?
Allah bukan setakat adil, tapi Allah tu sangat sayang kat perempuan

Untuk lelaki, syurga isterinya terletak di bawah kakinya
kalau paling banyak dia ada 4 orang isteri
cuma ada 4 orang yg syurganya bergantung pada seorang lelaki tu

Tapi perempuan, ditakdirkan ada 15 orang anak lelaki
bermakna ada 15 orang yg syurganya terletak pada seorang perempuan tu
mashaAllah, hebatnya perempuan kan?

Kenapa perempuan hebat? sebab kasih sayang Allah yg jadikan kita hebat
cuba dengar pula lagu2 yg berkumandang dekat radio
banyak lagu pasal perempuan kan?
jarang kita dengar lagu pasal lelaki
sayang x sayang Allah tu dekat perempuan, 
sampai perempuan dikasihi macam tu sekali dekat dunia
masih x adil lagikah Allah dekat perempuan?

Allah sebenarnya terlampau adil dekat perempuan
sampaikan disebabkan susahnya nak jadi perempuan ni
perempuan senang nak masuk syurga
tengok hadis ni :

"Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai."

(Hadis Riwayat Ahmad)

X adil lagikah Allah dekat perempuan? oh perempuan, sedarlah betapa sayangnya Allah padamu. betapa cintanya Allah padamu. tapi, kenapa kamu nak rosakkan diri kamu kerana fikiran2 negatif yg x berasas?Allah jadikan perempuan tu sebagai hiasan dunia. bayang, dunia yg besar ni, dunia yg cantik ni, kita jadi hiasan...
dan seindah2 hiasan tu adalah wanita solehah.

*moral value yg kita oleh peroleh kt sini sebenarnya..wahai kaum hawa..insaflah..gunakan kecantikan mu pd tmpatnya..sesngghnya..wanita adalah fitnah dunia..kecantikan yg ditayang itu seharusnya hnya milik seorang lelaki sahaja..iaitu yg digelar suami..



~ kata adam kepada hawa :~
~> seorang perempuan yang tertutup sempurna auratnya lebih bernilai di mata lelaki untuk dijadikan teman seumur hidup <~






Diriku bunga yang bagaimana?~




Petang semalam terlihat kepadaku sekuntum bunga. Kelopaknya indah warna warni kucuba mendekatinya tapi niatku terbantut tatkala melihat duri-duri tajam di batangnya pasti duri-duri itu akan melukai jemariku.

Aku cuba mencium baunya tetapi amat payah lantaran sukar memegangnya aku mengeluh sendiri mencari bunga cantik yang bisa kusentuh lalu kuterlihat kepada sekuntum bunga tidak jauh dariku.

Aku menghampiri bunga itu nampak cantik dari jauh kulihat batangnya, tiada berduri lalu kusentuh dan kucuba menciumnya tapi tak lama kemudian aku lepaskannya. Baunya cukup membuatkan aku loya lalu aku terdengar suara manusia lain dibelakangku; sepasang adam dan hawa sedang bermanjaan lagak mereka sungguh menjengkelkan. Aku mengumpat di dalam hati rasa marah bila hukum Tuhan tak diendahkan.

Tak lama kemudian si adam memarahi si hawa. Aku hanya melihat dari jauh seperti menonton drama di televisyen lalu si adam meninggalkan si hawa seorang diri membiarkan gadis manis itu menangis hiba sementara itu pula aku terpandang seorang hawa berpakaian serba sopan sederhana gayanya dia berjalan tidak jauh dariku.

Pakaiannya labuh tidak meransang nafsu. Alangkah senang hatiku melihatnya dia menundukkan pandangan. Adam di sisi langsung tidak menegur bukan kerana benci tetapi tanda hormat.

Aku tersenyum sendiri tiba-tiba aku teringatkan dua kuntum bunga yang baru kulihat.

Aku mula bermonolog.. bunga yang berduri itu pasti susah didekati sang kumbang. Bunga yang busuk itu pasti sudah dihisap madunya oleh sang kumbang lalu kumbang itu meninggalkannya setelah puas madunya dihisap.

Aku melihat kembali ke arah dua hawa tadi lalu ku bingkas bangun.

Siapakah aku?

Aku tergolong dalam kelompok bunga yang mana?

Tiba-tiba aku menangis merenung sifat sendiri...

Ya Allah! jadikan aku BUNGA idaman para mujahid...Bunga idaman AGAMA! Aku mahu kelopakku indah tanpa sedikitpun kotoran..Jadikan aku wanita solehah, wanita mukminah!

Moga diriku seperti Khadijah, Masyitah, Aisyah, Muthiah dan Ainul Mardiah! Aku ingin menjadi bunga idaman Islam.Aamiin.

Hamba Allah dalam meniti kehidupannya




Adalah seorang hamba Allah ni, dia pergilah bersiar-siar di tepi hutan. Sedang dia menghirup udara rimba yg segar tu, tetiba dia terdengar satu bunyi... jeng!jeng!jeng!... bunyi....aauuummmmm!!!!! Bunyi harimau yg kelaparan dan hanya menunggu mangsanya saja.

Jadi, si hamba Allah ni pun lari untuk menyelamatkan diri. Harimau tu kejar hamba Allah ni. Sebab dia dah lapar sangat ni. Harimau tu pun kejar, kejar, kejar dan kejar. Hamba Allah ni punyalah takut, berlari lintang pukang. Sempat juga dia berdoa agar dia diselamatkan daripada dibaham dek harimau tadi. Dengan kuasa Allah diperlihatkan sebuah perigi di depan mata ya.

Jadi untuk menyelamatkan diri si hamba Allah ni pun terjunlah ke dalam perigi. Perigi tu ada tali dan sebuah timba. Si hamba Allah ni bergayut pada tali tu. Tali tu pendek jer. Jadi dia bergantungan di tengah-tengah perigi. Di mulut perigi, harimau yg lapar tu menunggunya. Si hamba Allah ni pun berfikirlah macam mana nak menyelamatkan diri, sambil berdoa kepada Allah agar dia diselamatkan. Tengah dok berfikir camner nak selamat, tetiba dengar bunyi kocakan air di bawah perigi. Aaaaa!!!!... Ya Allah..... lagilah seram dibuatnya. Nak tahu ada apakat bawah tu? Ada 2 ekor buaya yg kelaparan.

Apalah nasib. Dah jatuh ditimpa tangga. lagilah takut si hamba Allah ni. Atas ada harimau bawah ada buaya. Semakin risau dan takut. Tengah berfikir untuk mencari jalan keluar, tetiba keluar seekor tikus putih dari lubang celah-celah perigi, naik ke atas ikut tali yg hamba Allah tu bergayut. Sampai kat atas tikus tu gigit tali tu pulak. Cis, kurang ajar punya tikus. Alahhhh.... cam ner ni. Pas tu, keluar lagi seekor tikus yg berwarna hitam. Naik mengikut tali tadi, cit!cit! cit!cit! sampai kat atas. Tikus hitam ni pun gigit juga tali tu. Cis, lagi satu. Macam mana aku nak buat ni.... habislah jadi mangsa buaya. Berfikir lagi. Kalau naik kat atas makan dek harimau. Kalau tunggu tali putus dan jatuh ke bawah makan dek buaya. Macam mana nih... Sedang hamba Allah tu berfikir camner nak selamatkan dirinya, tetiba.... terdengar satu bunyi.... uuuuuuuuuuuuu... bunyi lebah bawa madu.

Si hamba Allahni pun mendongak ke langit, melihat lebah yg sedang bawa madu. Tetiba setitik madu terjatuh dan terus masuk ke dalam mulut si hamba Allah ni tadi. Punyalah nikmat sehingga tidak terkata. Hamba Allah tu kata, "Fuh manisnya madu ni, tak pernah ku rasa manisnya ni. Sedapnya. Subhanallah sungguh sedap ni." Kerana setitik madu si hamba Allah tu lupa pada harimau yg sedang menantinya di mulut perigi dan buaya yg menantinya di bawah.

Kalau semua nak tahu , si Hamba Allah itu adalah kita semua. Harimau yg mengejar tu adalah maut kita, ajal memang sentiasa mengejar kita, so beringat-ingatlah. 2 ekor buaya itu adalah malaikat Munkar Dan Nakir yg menanti kita di alam kubur nanti. Tali yg tempat si hamba bergayut tadi adalah jangka hayat kita kalau pendek talinya maka panjanglah umur kita dan kalau panjang talinya maka pendeklah umur kita.Tikus Putih dan Hitam tu adalah dunia kita siang dan juga malam yang sentiasa menghakis umur kita. Kan tikus tu gigit tali tu.

Madu... madu yg jatuh setitik ke dalam mulut hamba itu tadi adalah nikmat dunia. Bayangkan setitik saja madu tu jatuh ke dalam mulutnya, dia lupa pada harimau dan buaya tu. Macam kitalah bila dapat nikmat sikit lupa pada Allah. Waktu susah baru la nak ingat Allah. Astaghfirullah...

1 minit untuk mengingati Allah...Sebutlah dengan sepenuh hati dengan lidah yang fasih akan:

*SUBHANALLAH
*ALHAMDULILLAH
*LA I LAHA ILLALLAH
*ALLAHU AKBAR
*ASTAGHFIRULLAHAL 'AZIM
*LA ILAHA ILLALLAH, MUHAMMADUR RASULULLAH
*ALLAHUMMA SALLY WA SALLEM WABARIK ALA SAYYIDINA MUHAMMAD
*WA AALIHI WA SAHBIHI AJMA'EEN

Ya Rabbi..dengarlah


♫•*¨*•.¸¸ﷲ.ﷲ¸¸.•*¨*•♫♫•*¨*•. ¸¸ﷲ.ﷲ¸¸.•*¨*•♫♫•*¨*•.¸¸♫

˙•٠•●❤ Ya Rabbi,
Jika cintaku kau ciptakan untuk dia,
Tabahkan hatinya,
Teguhkan imannya,
Sucikan cintanya,
Lembutkan rindunya..

˙•٠•●❤ Ya Rabbi,
Jika hatiku kau ciptakan untuk dia,
Penuhi hatinya dengan kasihmu,
Terangi langkahnya dengan nur-Mu,
Bisikkan kedamaian dalam kerisauan,
Temani dia dalam kesepian..

˙•٠•●❤ Ya Rabbi,
Ku titipkan cintaku pada-Mu untuknya,
Resapkanlah rinduku pada rindunya,
Mekarkan cintaku bersama cintanya,
Satukan hidupku dan hidupnya
Dalam cinta-Mu..

♫•*¨*•.¸¸ﷲ.ﷲ¸¸.•*¨*•♫♫•*¨*•. ¸¸ﷲ.ﷲ¸¸.•*¨*•♫♫•*¨*•.¸¸♫


Aamiin YaAllah..~

Thursday, 6 October 2011

kenapa..??



Wahai Hawa,kenapa...???
Kenapa engkau tidak menghargai nikmat Iman dan Islam itu??Kenapa mesti engkau kaku dalam mentaati ajaran-Nya??Kenapa engkau masih segan mengamalkan isi kandungan-Nya??dan kenapa engkau masih was-was dalam mematuhi perintah-Nya??


Wahai Hawa,sedarlah..
tangan yang mengoncangkan buaian...boleh mengoncangkan dunia,,,sedarlah wahai Hawa..engkau boleh mengoncang dunia dengan melahirkan manusia yang hebat!!yakni orang yang soleh mahupun solehah,,,kau boleh menggegar dunia dengan menjadi isteri yang taat serta memberi dorongan dan sokongan pada si suami dalam menengakkan Islam di mata dunia.

Tetapi Hawa...,
jangan sesekali kau cuba mengoncang keimanan lelaki dengan lembut tuturmu,dengan ayu wajahmu,dengan lentok tubuhmu.Jangan kau menghentak-hentakkan kakimu untuk menyatakan kehadiranmu,jangan Hawa.Jangan sesekali kau cuba menarik perhatian kaum Adam yang bukan suamimu..kerana dikhuatiri ia bakal mengundang kemurkaan dan kemarahan Allah.

BAHANA..!Ia bisa membri kegembiraan pada syaitan..kerana wanita adalah jala syaitan,alat yang dieksploitasikan oleh syaitan dalam menyesatkan kaum Adam...Hawa,andai engkau masih remaja,,jadilah anak yang solehah buat kedua-dua ibu bapamu,andai engkau sudah bersuami..jadilah isteri yang meringankan beban suamimu,,andai engkau seorang ibu..didiklah anakmu sehingga dia tidak gentar memperjuangkan Ad-Din Allah.


Hawa....,
Andai engkau belum berkhawin,jangan engkau risau akan jodohmu..ingatlah Hawa,janji Tuhan kita,,wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik,Jangan menggadaikan maruahmu hanya semata-mata kerana seorang jejaka idaman.Jangan engkau memakai pakaian yang menampakkan susuk tubuhmu,hanya untuk menarik perhatian lelaki dan memikat kaum Adam,kerana..engkau bukan memancing hatinya..tetapi engkau memancing nafsunya.

Wahai Hawa....,
jangan sesekali dikau mulakan pertemuan dengan 1 orang jejaka yang bukan mahrammu,kerana dikhuatiri dari mata turun ke hati,dari senyuman membawa ke salam,dan salam cenderung kepada pertemuan,dan dari pertemuan....ditakuti lahirnya nafsu yang menguasai dirimu.

Hawa...,
lelaki yang baik tidak melihat paras rupamu,lelaki yang soleh tidak memilih wanita melalui keseksiannya,lelaki yang warak' tidak menilai wanita melalui keayuannya,kemanjaannya serta kemampuannya.

Tetapi Hawa...,
lelaki yang baik akan menilai wanita melalui akhlaknya,peribadinya dan agamanya..lelaki yang soleh tidak meninginkan sebuah pertemuan dengan wanita yang bukan mahramnya,kerana dia takut memberi kesempatan kepada syaitan untuk menggodanya.Lelaki yang warak' juga tidak mahu bermain cinta sebabnya dia tahupap matlamat dalam sebuah hubungan antara lelaki dan wanita..yakni perkhawinan.Oleh itu,Hawa..jagalah pandanganmu,jagalah pakaianmu,dan pendirianmu...Andai kata ditakdirkan tiada cinta dari Adam untukmu,cukuplah hanya cintakan Allah dan memenuhi jiwamu...biarlah hanya cinta kedua-dua ibu bapamu yang memberi kehangatan,kebahagiaan buat dirimu,cukuplah sekadar cinta adik2 serta keluarga yang boleh membahagiakan dirimu.


Hawa...,cintailah Allah..dikala susah ataupun senang,kerana engkau akan peroleh cinta dari insan yang mencintai Allah.
Cintailah kedua-dua ibu bapamu..,kerana engkau akan peroleh keredhaan Allah.Cintailah keluargamu..keranan tiada cinta selain cinta akan keluarga...



~~walahuaallam~

~♥~...bak bidadari...lebih lembut dari bidadari..~♥~


Tak Bisa ada yang menggantikannya
walau semua bidadari langit berkumpul
tak akan mampu...

Demi Allah tak akan mampu

Menandingi darjatnya di sisi Rabb kita

Senyumnya adalah Ibadah....
Candanya adalah Ibadah.....
Manjanya adalah ibadah....
Marahnya adalah ibadah....
Cemburunya adalah ibadah...
air matanya adalah ibadah.....
Disinilah
Islam hadir
MEMBERIKAN PANDUAN
kepada segenap lelaki Beriman

Agar tak ada sesal di kemudian hari
agar tak ada air mata di hadapan Allah....

Islam mengatakan dengan tegas

Nikahilah....
olehmu
wanita yang beriman
kepada Rabbnya
kepada NabiNya........

Inilah mengapa dia
di sebut
sebagai Keindahan Dunia...

Kerana Kelak di Jannah...
Merekalah
Cahaya Surga
yang menerangkan
Bidadari - bidadari disana....
dengan pancaran Iman di Kalbunya...

Tahukah engkau siapa dia....??
dia adalah
Isteri-isterimu...
Isteri Soleha.....

dambaan mu
dambaan ku....
)I( ^__^ )I(
-------------------------------


__________✬___¶¶¶¶¶¶___✬
___________¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
__________¶¶¶______¶¶¶¶
_________¶¶¶_____¶__¶¶¶
_________¶¶_____¶¶__¶¶
_________¶¶______¶¶¶¶
__________¶¶
___________¶¶¶¶__¶¶
_____¶¶¶¶¶__¶¶¶¶¶_¶¶¶
___¶¶¶¶¶¶¶¶__¶¶¶¶_¶¶¶¶
__¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶_¶¶¶¶__¶¶¶
__¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶_¶¶¶_¶¶¶¶
___¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶_¶¶¶_¶¶¶
____¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶_¶¶¶
_______¶¶¶¶¶¶¶¶_¶¶
_____¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶_¶
____¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶_¶¶
____¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶_¶¶¶
____¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶__¶¶¶
_____¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶__¶¶¶
_____¶¶¶¶¶¶¶___¶¶¶¶¶__¶¶¶
______¶¶¶¶¶¶¶___¶¶¶¶¶_¶¶¶
_____¶¶¶¶¶¶¶¶¶___¶¶¶¶_¶¶¶
____¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶__¶¶¶__¶¶
___¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶_¶¶¶__¶
__¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶_¶¶__¶
_¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶_¶¶
_¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
s¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
¶¶¶¶¶¶¶¶¶
¶¶¶¶¶
¶¶¶
¶¶



 menjadi dambaanku..insyaAllah dan Aamiin Ya Allah.

copyright by everything begins with tarbiyah_halwanaurah. Powered by Blogger.

Qoute of the day~

Recitation Quran

Popular Posts




Dakwah tanpa henti, inshaAllah

  © Blogger template 'Personal Blog' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP