Sunday, 9 October 2011

wanita dan...

Bismilahirrahmanirrahim.


Al-kisah...ada seorang gadis ini bernama Atikah.Dia seorang yang anak gadis yang sopan-santun dan lemah-lembut.Dia juga seorang anak yang taat pada perintah ibu bapa dan berbudi pekerti yang tinggi.
ketika di rumah...


* Atikah : Ayah..ayah nak minum apa?kopi?Teh?Teh O?Susu?
* Ayah : Tak pelah..tak payah susah-susah..milkshake satu pun cukuplah...huhu
* Atikah : Baik ayah..:)



Begitulah sikap Atikah..dia seorang anak yang taat terhadap ibu bapanya.Di samping itu,dia juga memiliki wajah yang manis.Hasilnya,adik-beradik Atikah selalu mencemburui kelebihannya itu...


Akan tetapi..sudah menjadi lumrah dunia,setiap makhluk yang bergelar manusia pasti memiliki kelemahan..begitu jugalah dengan Atikah..
Hmm..dan apakah kelemahannya itu???

HAHAHA...HAHAHA..HAHAHA...

Oh tidakkkk!!!dia suka ketawa besar!


Di sekolah pun sama...
Apabila Atikah berkumpul dengan kawan-kawannya,mereka pasti akan berjenaka...Pada setiap kali itu jugalah dia akan ketawa besar.


* Atikah :Huarghh...hahaha!kelakarnya!hahaha!


Tanpa disedarinya,dia telah menakutkan orang-orang di sekelilingnya.
Apabila dia menyedari kawan-kawanya menjauhkan diri..


* Atikah : Ups!saya tergelak kuat lagi,ya?maaf..


Sudah banyak kali dia ditegur oleh kakaknya..tetapi sukar benar bagi Atikah untuk mengubah tabiat buruknya itu.


* kakak : Oit,buruklah anak dara ketawa gitu ! (smbil menyekeh kepala adiknya,Atikah)


padanlah,cara kakaknya tegur pun tak betul..!


(p/s : Jangan tegur orang dengan cara ini.kalian akan memburukkan lagi keadaan.tegurlah secara berhemah)


Sehinggalah pada suatu hari,di kelas mata pelajaran Akhlak..


* Ustazah : Umat Islam dilarang ketawa besar kerana ia merupakan punca hati menjadi keras.


ketika itu..Atikah berfikir...
Hati keras?Apa tu?Hati yang tak boleh dihancurkan dengan apa cara sekalipun ke? (sambil membayangkan kapak,pedang,tombok tuk memecahkan jika hati menjadi keras)


# Ketawa Rasulullah tidak melewati batas senyum yang menarik.Senyum Rasulullah S.A.W. itu sendiri berperingkat-peringkat,peringkat yang paling tinggi ialah baginda tersenyum sehingga kelihatan gigi gerahamnya.


# Rasulullah S.A.W. bersabda :
"Banyak ketawa mematikan hati dan menghilangkan kehebatan seorang mukmin."


# Menurut Imam Hasan Al-Banna, ketawa yang hukumnya adalah "harus" ialah ketawa yang sedikit dan beradab (krn ketawa adalah fitrah yang tidak boleh dihalang), manakala ketawa yang "haram" ialah ketawa yang berlebih-lebihan kerana ia merupakan perbuatan yang sia-sia dan melalaikan hati.


# Rasulullah S.A.W. telah melihat satu kaum yang ketawa berlebih-lebihan, lantas baginda bersabda : 
"Kalaulah kamu tahu apa yanh aku ketahui,nescaya kamu akan banyak menangis dan sedikit ketawa."


Setelah sekian lama mengkaji barulah Atikah menemui jawapannya..


Keras hati bererti hati kita sudah tertutup daripada menerima Hidayah dan Inayah-Nya.Ianya sangat menyesatkan ! Semenjak itu, Atikah banyak menangis..dan hanya tersenyum tuk menggantikan ketawanya.. :)


Akhirul kalam..Oleh sebab tabiat buruk Atikah sudah berubah..ramai memuji sikapnya dan dapat bergaul rapat dengannya..


* Orang Ramai : Haa..macam ni kan bagus ! Macam Rasulullah S.A.W. yang sentiasa menggantikan ketawa dengan senyuman.


Alhamdulilah..akhirnya Atikah pun berubah menjadi insan yang lebih baik..


~> Sesiapa yang banyak ketawa di dunia, nescaya dia akan banyak menangis di akhirat..
manakala sesiapa yang banyak menangis di dunia, nescaya dia akan banyak ketawa di akhirat kelak.<~






.

0 comments:

copyright by everything begins with tarbiyah_halwanaurah. Powered by Blogger.

Qoute of the day~

Recitation Quran

Popular Posts




Dakwah tanpa henti, inshaAllah

  © Blogger template 'Personal Blog' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP