Tuesday 8 May 2012

Seandainya Al-Quran Bisa berbicara..



Holy Qur'an is my name
      Kitab suci Al-Quran adalah namaku
I am book in elegant prints
     Aku buku kitab yang dicetak dengan cantik
To know my name, here are some hints..
     Untuk tahu tentangku, di sini ada beberapa petunjuk..

Rich in cover and nicely bound
     Aku diberi sampul merah nan indah
I found in every muslim home
     Aku pasti ada di setiap rumah orang muslim
But, 
    Tapi,
In heart of muslims, I am rarely found
    Di dalam hati setiap muslim, aku jarang ditemui

High on a shelf, I am kept
     Aku diletakkan di atas rak yang tinggi
Forgotten there, I am left
     Dibiarkan disana, aku tertinggal dan dilupakan

Sometimes they put me on dirty places to dispel
     Terkadang aku diletakkan di tempat-tempat yang kotor
Ghost and Jinn as they said
     Katanya untuk mengusir hantu dan jin
And forgotten there, I am left too
     Dan di sana juga, aku dilupakan dan ditinggalkan

With respect I do get lots of kiss after reading
     Dengan penuh hormat, aku dicium setiap kali selesai membaca
But,     Tapi,
My main point is what they always miss
     Pelajaran dan petunjuk yang sama ada padaku selalu dilupakan
Right from wrong is my fame
     Memperingati kebenaran adalah kemahsyuranku
So, you must read me, learn me, and told everyone the content of me
     Maka, bacalah aku, pelajarilah aku, dan sampaikan isi yang ada padaku kepada semua orang
Because, 
     Kerana,
Holy Qur'an is my name
     Al-Quran karim adalah namaku

You might don't care about this,
     Kamu mungkin boleh tidak peduli pada hal ini
Send my jokes as many you want to
     Sila kirimkan sebanyak mana kelakar yang kamu mahu
But, in the name of Allaah, Qur'an is your testimony in the last day
     Tapi, Demi Allaah, Al-Quran adalah persaksian untukmu di akhirat.



*"if you find it useful, please feel forward to your near and dear ones"
"Jika peringatanku berguna, sebarkan kepada semua yang kamu mahu"*

0 comments:

copyright by everything begins with tarbiyah_halwanaurah. Powered by Blogger.

Qoute of the day~

Recitation Quran

Popular Posts





Dakwah tanpa henti, inshaAllah

  © Blogger template 'Personal Blog' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP